[PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Tu możesz się pochwalić swoimi dokonaniami.
ffgriever
Posty: 488
Rejestracja: 17 paź 2008, o 15:29

[PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: ffgriever » 14 kwie 2018, o 15:41

Obrazek


Jakoś udało się wyrobić w dwa miesiące. Nie spodziewałem się, że pójdzie aż tak szybko. Link do spolszczenia jak i instrukcje poniżej.

Spolszczenie Final Fantasy XII The Zodiac Age v1.3

Spis Treści:
1. O projekcie.
2. Instalacja spolszczenia.
3. Podziękowania.
4. Kontakt.
5. Lista zmian.
6. Kilka zrzutów ekranu


1. O projekcie

Oryginalny projekt spolszczenia dla wersji PS2 powstawał przez niemal dwa lata. Większość tego czasu spędziłem na tłumaczeniu, sprawdzaniu i poprawianiu. Technicznie FF12 należy do gier dość trudnych, a przede wszystkim upierdliwych (mnogość formatów - konieczne było stworzenie około 20 różnych aplikacji). Przetłumaczone zostało wszystko: menu, podpisy w filmach, scenkach, dialogi, nazwy przedmiotów, magia, techniki, licencje, nazwy postaci, nazwy lokacji, nazwy stworów, podręcznik, barłóg pirata, bestiariusz, bitmapy... Krótko mówiąc - wszystko, co rzuciło się w oczy.

Spolszczenie w wersji PC (Final Fantasy XII The Zodiac Age dla Steam) wymagało dotłumaczenia brakujących kwestii i zmienionych elementów, wykonania od nowa około 700 spolszczonych bitmap, stworzenia zupełnie nowych polskich czcionek oraz dodatkowej korekty i testów. W porównaniu z pierwotnym projektem był to jednak tylko dwumiesięczny sprint.

Tłumacząc, starałem się zachowywać (lub tworzyć, jeśli była taka potrzeba) indywidualny styl głównych postaci czy też ras. Tak więc zmęczony życiem dziadek nie brzmi jak pijany nastolatek, z ust mędrca wychodzą składne, długie zdania, a nowobogacki dzieciak z Arkadii poniża wszystkich w nieudolny i zabawny sposób naśladując zachowanie swoich rodziców. Inaczej Vaan zwraca się do Penelo, inaczej Basch do księżniczki Ashe. Wszystko zostało dokładnie przemyślane i wielokrotnie poprawione. Mam nadzieję, że stylizacja wszystkim przypadnie do gustu.

Zdaję sobie sprawę, że nie udało się wychwycić wszystkich błędów i literówek. Niemniej jednak, spolszczenie przeszło przez szereg czterech korekt i szerokie testy. Za dwa ostatnie etapy korekty i testów wersji PS2 odpowiedzialni byli Robin, Emoonia i dweYn. To dzięki nim wychwyconych zostało wiele mniejszych lub większych literówek, błędów i interpunkcyjnych potknięć.

Spolszczenie jest przeznaczone dla wersji steam dostępnej na naszym rynku (czyli wersji międzynarodowej, opartej o wersję amerykańską). Najprawdopodobniej nie zadziała na wersji brytyjskiej (nie mam możliwości sprawdzenia tego bez zakupu gry przez VPN w UK), chyba, że wersja ta daje możliwość przełączania między brytyjską a amerykańską odmianą języka.

Wszystkim życzę udanej zabawy i czekam na opinie.

~ffgriever


2. Instalacja

Instalacja spolszczenia jest dziecinnie prosta:


WAŻNE: Jeśli wgrywasz kolejną wersję spolszczenia, usuń cały katalog spolszczenie i zastąp go nowym.

UWAGA! Warto wykonać kopię zapasową pliku FFXII_TZA.vbf (około 30GB).

Ponieważ gra wciąż otrzymuje poprawki producenta, może się zdarzyć, że po jednej z nich konieczne będzie ponowne nałożenie spolszczenia. Wystarczy wtedy uruchomić "instaluj.bat".

a) Wypakuj folder "spolszczenie" do katalogu głównego gry. Domyślnie to "SteamLibrary\steamapps\common\FINAL FANTASY XII THE ZODIAC AGE". Najszybszym sposobem na dotarcie do plików gry jest kliknięcie prawym przyciskiem myszy na nazwie gry w aplikacji Steam i wybranie "Właściwości", wybranie zakładki "Pliki lokalne" a następnie kliknięcie przycisku "Przeglądaj pliki lokalne".
b) Wejdź w folder "spolszczenie" i uruchom "instaluj.bat".
c) W razie problemów powinien wyświetlić się właściwy komunikat.
d) Rozpoczynając nową grę należy włączyć napisy, aby polski tekst wyświetlał się w scenkach mówionych (później opcja ta dostępna jest w menu konfiguracja).

JEŚLI GRA ZAINSTALOWANA JEST W KATALOGU "PROGRAM FILES" LUB Z INNYCH PRZYCZYN BIEŻĄCY UŻYTKOWNIK NIE MA PRAW DO ZAPISU PLIKÓW GRY, KONIECZNE BĘDZIE URUCHOMIENIE "instaluj.bat" Z UPRAWNIENIAMI ADMINISTRATORA (PRAWY PRZYCISK MYSZY NA PLIKU I "URUCHOM JAKO ADMINISTRATOR".


3. Podziękowania

W tym miejscu bardzo chciałbym podziękować kilku osobom:

Robinowi i Emooni - za wspaniałą korektę i testy gry. Dzięki nim moja (jeszcze) niedoskonała interpunkcja nie była tak wielkim problemem. Celne uwagi i propozycje pozwoliły także doszlifować grę w wielu miejscach. Ich doświadczenie korektorskie i tłumaczeniowe sprawiło, że uniknąłem także wielu typograficznych wpadek. Udzielili także pomocy przy edycji kilku bitmap dla wersji PS2, wyświetlanych podczas omawiania przez Bascha/Fran dalszej drogi.

dweYnowi i Minako - za rzetelną, szybką i efektywną korektę w grze połączoną z testami. Ich pomoc w wynajdywaniu błędów i zauważaniu pewnych nieścisłości była nieoceniona.

Berionowi - za stworzenie grafiki strony projektu, wspaniałej grafiki loadera dla wersji PS2 oraz stworzenie szablonów dla kilku bardziej skomplikowanych bitmap (jak bitmapy rozpoczęcia i zakończenia polowania).


4. Kontakt

Znaleźć można mnie zwykle na psx-scene.com oraz na grajpopolsku.pl, forum poświęconym spolszczeniom gier. Mile widziane są wszelkie uwagi, zastrzeżenia i propozycje. Jeśli znajdziesz jakiś błąd, koniecznie daj znać.

5. Lista zmian

v1.3 (24.04.2020)
- Kompatybilność z grą w wersji 1.0.4.
- Dotłumaczone nowe teksty.
- Poprawione grafiki.
- Naprawione zawieszanie się gry w menu gambitów.

v1.2 (14.08.2019)
- Zmiana sposobu łatania tablicy rozmiarów.
- Poprawka nieprawidłowej długości etykietki w sklepiku klubu łowców na Wybrzeżu Fon.
- Poprawka nieprawidłowego tagu w 81 lokacjach (wszystkie z kryształem zapisu lub kryształem teleportacji), który powodował wyświetlanie się nieprawidłowego tekstu podczas zapisu w pewnych okolicznościach.

v1.1 (20.04.2019)
- Poprawka eliminująca zawieszanie po nałożeniu patcha 1.03 z 18.04.2019
- Poprawiony wpis w bestiariuszu (tajemnice mitów)
- Poprawiony skrypt w wiosce na południowym brzegu Nebry
- Poprawiony dialog w Rabanastre
!!!UWAGA!!! Gra musi zostać zaktualizowana do najnowszej wersji przed nałożeniem spolszczenia w wersji 1.1. W przeciwnym razie może zawieszać się czasami w menu. Jest to wynik poprawek w udostępnionej przez Square łatce.

v1.0 (14.04.2018)
- Pierwsze wydanie


6. Kilka zrzutów ekranu

20180414154449_1.jpg
menu główne
20180414154525_1.jpg
wczytywanie
20180414154635_1.jpg
menu drużyny
20180414154647_1.jpg
menu statusu
20180414154748_1.jpg
menu gambitów
20180414154803_1.jpg
mapa świata
20180414154833_1.jpg
ekwipunek
20180414154900_1.jpg
barłóg pirata
20180414154916_1.jpg
bestiariusz - widok ogólny
20180414155122_1.jpg
bestiariusz - szczegóły
20180414155218_1.jpg
wskazówki - szczegóły
20180414155233_1.jpg
polowania - widok ogólny
20180414155313_1.jpg
polowania - szczegóły
20180414155356_1.jpg
wyposażenie
20180414155434_1.jpg
tablica licencji
20180414155554_1.jpg
ustawienia grafiki
20180414155640_1.jpg
pauza
20180414155708_1.jpg
ucieczka
20180414155722_1.jpg
walka

ffgriever, 14.04.2018r.

darek89a
Posty: 1
Rejestracja: 11 sie 2018, o 03:45

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: darek89a » 11 sie 2018, o 04:07

Witam podczas instalacji spolszczenia wyświetla się komunikat że nie znaleziono "FFXII_TZA.vbfs" w katalogu gry jak to naprawić

ffgriever
Posty: 488
Rejestracja: 17 paź 2008, o 15:29

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: ffgriever » 11 sie 2018, o 10:17

Najprawdopodobniej masz folder ze spolszczeniem w niewłaściwym katalogu. Krótko mówiąc plik instaluj.bat powinien być w "steamapps\common\FINAL FANTASY XII THE ZODIAC AGE\spolszczenie" a FFXII_TZA.vbf w "steamapps\common\FINAL FANTASY XII THE ZODIAC AGE".

Inna możliwość to gra zainstalowana w program files. Wtedy konieczne jest uruchomienie instaluj.bat z uprawnieniami administratora.

Pamiętaj, że katalog "spolszczenie" musi być WYPAKOWANY. Jeśli będzie w zipie, to w praktyce jakbyś go odpalał z katalogu temp danego użytkownika, a szuka ścieżki względnej.

W komunikacie jest błąd, ponieważ plik nazywa się FFXII_TZA.vbf (nie vbfs), ale dotyczy on tylko komunikatu, sprawdzany jest poprawny plik.

Obrazek

Obrazek
Załączniki
ff12install_2.png
ff12install_1.png

ffgriever
Posty: 488
Rejestracja: 17 paź 2008, o 15:29

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: ffgriever » 20 kwie 2019, o 20:39

Stało się coś nieoczekiwanego i po ponad roku ciszy, wydana została łatka poprawiająca kilka drobnych błędów (i zostawiająca wszystkie duże). W związku z tym udostępniam spolszczenie w pełni kompatybilne z nową łatką, a przy okazji zawierające kilka drobniutkich poprawek, których nie było okazji wrzucić. Bez tej poprawki (nałożenie na najnowszą wersję starej wersji spolszczenia) gra może być niestabilna w menu, co może się skończyć wyjściem do pulpitu lub brakującymi elementami.

Nie radzę instalować też nowej łatki na starą wersję gry, bo efekt będzie taki sam ;).

Spolszczenie Final Fantasy XII The Zodiac Age v1.1

Lista zmian

v1.1 (20.04.2019)
  • Poprawka eliminująca zawieszanie po nałożeniu patcha 1.03 z 18.04.2019
  • Poprawiony wpis w bestiariuszu (tajemnice mitów)
  • Poprawiony skrypt w wiosce na południowym brzegu Nebry
  • Poprawiony dialog w Rabanastre
!!!UWAGA!!! Gra musi zostać zaktualizowana do najnowszej wersji przed nałożeniem spolszczenia w wersji 1.1. W przeciwnym razie może zawieszać się czasami w menu. Jest to wynik poprawek w udostępnionej przez Square łatce.

Jeśli gra się nie odpala, wykonajcie weryfikację plików i nałóżcie spolszczenie ponownie (uwaga, niemal na pewno pobierze to około 30GB danych).

wajdzik83
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2020, o 11:42

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: wajdzik83 » 24 kwie 2020, o 11:45

po dzisiejszej aktualizacji na steam gra się wysypuje po wgraniu spolszczenia i wejściu np do menu gambitów :(

ffgriever
Posty: 488
Rejestracja: 17 paź 2008, o 15:29

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: ffgriever » 24 kwie 2020, o 11:47

Zmiany były na tyle duże, że spolszczenie jest z najnowszą wersją niekompatybilne. Bez obaw. Na pewno zaktualizuję. Jak wszystko dobrze pójdzie, to może nawet w weekend.

wajdzik83
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2020, o 11:42

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: wajdzik83 » 24 kwie 2020, o 11:52

Zmiany były na tyle duże, że spolszczenie jest z najnowszą wersją niekompatybilne. Bez obaw. Na pewno zaktualizuję. Jak wszystko dobrze pójdzie, to może nawet w weekend.
Czekam z niecierpliwością bo gra po polsku pochłonęła mnie bez reszty :) Przy okazji to wykonałeś niesamowitą pracę i robotę z tym spolszczeniem i widzę że nie tylko tym ;) Szkoda, że nie można wspierać Was finansowo za poświęcony czas. Pozdrawiam serdecznie i czekam na info. Może w sobotę wieczorem już zagram co ? ;)

ffgriever
Posty: 488
Rejestracja: 17 paź 2008, o 15:29

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: ffgriever » 24 kwie 2020, o 18:51

Jeśli ostatnia aktualizacja była zaskoczeniem, to przy obecnej zastanawiałem się, czy to aby nie jakiś żart. W nowej aktualizacji (wersja gry 1.0.4) usunięto denuvo, dodano możliwość zmiany tablic licencji oraz dodano możliwość stworzenia trzech zestawów gambitów. Poprzednie wersje spolszczenia są niekompatybilne ze zaktualizowaną grą.

Spolszczenie Final Fantasy XII The Zodiac Age v1.3

Lista zmian

v1.3 (24.04.2020)
  • Kompatybilność z grą w wersji 1.0.4.
  • Dotłumaczone nowe teksty.
  • Poprawione grafiki.
  • Naprawione zawieszanie się gry w menu gambitów.
!!!UWAGA!!! Gra musi zostać zaktualizowana do najnowszej wersji (1.0.4) przed nałożeniem spolszczenia w wersji 1.3. W przeciwnym razie będzie zawieszać się w menu gambitów oraz wyświetlać niepoprawne bitmapy w kilku miejscach. Jest to wynik poprawek w udostępnionej przez Square łatce.

Jeśli gra się nie odpala, wykonajcie weryfikację plików i nałóżcie spolszczenie ponownie (uwaga, niemal na pewno pobierze to około 30GB danych).

michal0
Posty: 2
Rejestracja: 27 kwie 2020, o 06:51

Re: [PC] Final Fantasy XII The Zodiac Age - spolszczenie

Postautor: michal0 » 27 kwie 2020, o 07:00

Dzień dobry.
Mam problem z instalacją spolszczenia. W czasie instalacji pojawia mi się komunikat w okienku popup Windowsa: "ff12-fbv.exe - Błąd systemu: Nie można kontynuować wykonywania kodu, ponieważ nie znaleziono obiektu VCRUNTIME140_1.dll. Ponowne zainstalowanie programu może rozwiązać problem.". Jeśli uruchomię plik instaluj.bat jako administrator w konsoli mam komunikat "Nie znaleziono "FFXII_TZA.vbf" w katalogu gry". Instaluję spolszczenie zgodnie z instrukcją.
Proszę o pomoc.



Wróć do „Projekty ukończone”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości