Strona 1 z 12

[SNES] Chrono Trigger

: 19 cze 2009, o 18:46
autor: mziab
Żeby z hukiem rozpocząć sezon letni postanowiłem wydać tajny projekt, o którym od dawna wspominałem. Jest nim Chrono Trigger. Przez długi czas zamierzałem zachować to tłumaczenie w szufladzie aż znajomi powiedzieli mi, żebym przestał się wygłupiać i w końcu je wydał :)

Dla wielu z was może być to zaskoczeniem, ale projekt liczy sobie 6 lat i zaczął powstawać kiedy nie było żadnego kompletnego tłumaczenia gry na horyzoncie. Potem nieco straciłem zapał do prac, ale przez ten cały czas tłumaczenie dopieszczałem i ulepszałem, w przerwie między innymi projektami. Dzięki współpracy z Bisqwitem projekt zyskał kilka efektownych dodatków jak choćby nowy font do nazw, który pozwala na dłuższe tłumaczenia, automatyczną odmianę imion i przetłumaczoną grafikę. Merytorycznie stanowi sumę paru lat moich rozważań na temat gry i jej tłumaczenia. Skrypt został przez lata pięć razy przepisany. Miejscami, z pomocą Bisqwita, sięgałem do japońskiego skryptu, żeby mieć pełniejszy obraz. Miałem też okazję skorzystać ze sztuczek technicznych, których nauczyłem się w międzyczasie. Uważam, że sama ilość włożonego czasu i trudu jest wystarczającym powodem do wydania tej łaty :) Mam nadzieję, że moja interpretacja wspaniałej przygody, jaką jest Chrono Trigger przypadnie wam do gustu.

Postępy:
- 100% tekstu (dialogi, nazwy, opisy i menu)
- proporcjonalny font 8x8 pozwalający na dłuższe nazwy
- przetłumaczona grafika (ekran Epocha, plakietki z rokiem, oznaczenia
żywiołów itd.)
- automatyczna odmiana imion

Specjalne podziękowania dla:
- Bisqwita za narzędzia i wiele godzin merytorycznej i technicznej dyskusji,
dzięki którym tłumaczenie osiągnęło obecną postać
- fi_della za dorysowanie polskich znaków
- lazy_buma za pozostały pixel art i kosmetyczne poprawki czcionek
- nerki99 za pomoc w korekcie i przy ustalaniu nazw potworów i technik
- Rankina Ryukendena za sumienne betatesty
- pozostałych osób zaangażowanych w projekt, a których przez roztargnienie
nie wymieniłem

Obrazek Obrazek

Po więcej screenów i samą łatkę zapraszam na mteam.

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 19 cze 2009, o 20:13
autor: Len
Wszystkiego najlepszego z okazji wydania nowego projektu :D

A tak na poważnie, sam wiem jak to jest trzymać coś tyle czasu, choć moje wstrzymywanie się (2 lata) jest nieporównywalnie krótsze. Fajnie, że ktoś jeszcze tłumaczy gry z 95r. Przynajmniej nie jestem sam z tym swoim Jagged Alliance 1 :D

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 19 cze 2009, o 20:36
autor: mziab
To i tak jedna z późniejszych gier na tę platformę. Tłumaczony przeze mnie Cyber Knight został wydany w 1992 roku :) Za to kod gry był o wiele bardziej przejrzysty, a gra używała jednej procedury do wyświetlania całości tekstu, więc nie narzekałem :)

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 20 cze 2009, o 19:08
autor: Robin
Gratulacje! :) Właśnie miałem sobie odświeżyć tę grę, także od razu spróbuję z Twoim tłumaczeniem, bo zapowiada się wyśmienicie :) W razie gdybym coś dziwnym trafem znalazł, to podeślę Ci, byś mógł wprowadzić poprawki.

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 25 lip 2009, o 10:00
autor: PiotrW
Dziś sobie przypomniałem, że na GGP w artykułach jest tekst o tłumaczeniu CT, może należałoby tam dodać informację o tłumaczeniu Mziaba?

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 25 lip 2009, o 10:16
autor: bemberg
Oczywiście, że tak. Czekamy z niecierpliwością na interwencję Norka w tej sprawie :)

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 25 lip 2009, o 10:17
autor: Norek
Racja, bardzo dobry pomysł:)
Zrobi się^^

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 27 lip 2009, o 16:48
autor: PiotrW
Nie wiem czy to jest błąd emulatora czy spolszczenia, ale wole wspomnieć, że podczas walki z Magusem zamiast punktów obrażeń zadawanych Magusowi widziałem różne znaczki, gwiazdki, hashe itp.

Emulator to zsnes 1.51, rom to (U)(!), bez headera.

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 27 lip 2009, o 16:59
autor: mziab
Najprawdopodobniej nadziałeś się na jedną z usterek wywołanych przez nowy font 8x8, choć z taką mutacją, jak mówisz, się nie spotkałem. Niemniej jednak, na razie nic z tym zrobić nie mogę, bez zupełnej reorganizacji cudzego kodu od nowego fonta. Wspomniałem o tym w readme. Na szczęście tego typu błędu zdarzają się na tyle rzadko, że grę można z powodzeniem przejść.

Re: [SNES] Chrono Trigger

: 27 lip 2009, o 22:18
autor: PiotrW
Rozumiem.
Natknąłem się właśnie na jeszcze jeden błąd, jest to moment zaraz po tym jak Lavos spuszcza nam wpierdziel i Crono znika ("Zew Lavosa" bodajże nazywa się rozdział).

http://img406.imageshack.us/gal.php?g=c ... u00000.png <- tu na screenach ładnie widać błąd.