Podsumowanie roku 2009

Wszelkie pomysły jak usprawnić działanie tych miejsc, propozycje działów, zmian, itd.
Awatar użytkownika
Norek
Sutek Tłumaczeniowy
Posty: 3011
Rejestracja: 18 maja 2008, o 09:53
Grupa: BezNazwy
Kontakt:

Podsumowanie roku 2009

Postautor: Norek » 28 gru 2009, o 10:23

Pomyślałem sobie, że fajnie byłoby zrobić małe podsumowanie, czego udało nam się dokonać w mijającym 2009 (dwa tysiące dziewiątym) roku.

Chyba najważniejszą rzeczą (dla samej strony i forum) były przenosiny, zmiana adresu z PCRH.pl na grajpopolsku.pl (połowa lutego).

Wcześniej premierę miało spolszczenie FF8 autorstwa Robina i Emoonii. Z samym projektem wiązały się różne kontrowersje^^ ale najważniejsze, że autorom udało się dostarczyć solidnie wykonaną łatkę, zaś wraz z premierą PSXową zapewne dostaniemy produkt jeszcze bardziej zbliżony do ideału.

Grupa BezNazwy po dłuższym czasie uraczyła scenę spolszczeniem Dragon Ball: Advance Adventures na GBA.
Nerwów napsuły grafiki, gdyż samego tekstu nie było zbyt dużo. Być może usłyszymy o tej grupie w 2010 roku? :)

W połowie roku ukazało się pierwsze spolszczenie na DSa, czyli Final Fantasy 3 od ekipy ze strony Deesowiec.info
Tym samym wiele osób zrozumiało, że nie jesteśmy skazani na brak polskojęzycznych tytułów na konsolkę Nintendo.

Wszystkich zaskoczył mziab, publikując łatkę do Chrono Triggera. To naprawdę była niespodzianka, bowiem sam projekt kilka lat "przeleżał w szafie" :) Ten rok zresztą dla samego mziaba był dość udany, bowiem jakiś czas później na jego stronie pojawiła się informacja o ukończeniu prac nad Magic Knight Rayearth. Finalizacji doczekał się też Tales of Phantasia (po przezwyciężeniu problemów natury technicznej) oraz Cyber Knight 2.

Pierwsze spolszczenie wydało także SCUMMPL, mowa o The Secret of Monkey Island. Grupa nadal pracuje nad kilkoma projektami, warto ich dopingować ^^

Jak wspomniałem wcześniej, FF3 na DSa przetarło szlak, gdyż Cierpa (przy wsparciu Reva i mziaba) dostarczył po kilku miesiącach spolszczenie do Dementium: The Ward. Oczywiście później przywalił z grubej rury zapowiedzią Zeldy :)

Od początku roku Kochatak Group atakowało albo nowymi łatkami, albo informacjami o projektach.
Tak oto doczekaliśmy się Suikodena, później Silent Hill: Homecoming. Kolejny był Grim Fandango, następnie Broken Sword (z którym też było sporo zabawy:), Castlevania: Order of Ecclesia (DS), Sanitarium po dłuższym czasie doczekało się poprawek. Velvet Assassin to jedna z ostatnio opublikowanych łat przez jednoosobowe KG.
Dodać nalezy Twin Sector (we współpracy z niestrudzonym twigiem:) - zaś jeśli coś pominąłem, macie szansę dorzucić swoje 3 grosze.

Iron Squad dostarczał co jakiś czas kolejne spolszczenia, żeby wymienić Jagged Alliance 2: Night Ops, Cold War Rearmed II, czy ostatnio wydane Jagged Alliance - co ciekawe, grupa od jakiegoś czasu nie zajmuje się już tylko i wyłącznie grami z serii JA.

Tobi ukończył Chicken Run, by po krótkim czasie zająć się Naruto: Ninja Council 2, które może jeszcze załapie się na końcówkę roku, kto wie :)

Na sam koniec sierpnia przypadła premiera pierwszego amatorskiego spolszczenia na PS2 - mowa oczywiście o Okami. Po kilku poprawkach (dzięki zgłoszeniom Graczy^^) od dłuższego czasu na oficjalnej stronie wisi najprawdopodobniej ostateczna już wersja łaty.

Mieliśmy okazję być świadkami reaktywacji strony PLP, gdzie z miejsca pojawiły się: Machinarium, Hacker Evolution i NFS:Underground 2; czekamy nadal na ukończenie GTA4.

Dość dużym zaskoczeniem była premiera spolszczenia do Pro Evolution Soccer 2010, którego autorem jest Master_Rafael. Zaskoczeniem, ale może tylko my przespaliśmy premierę wersji 2009^^.

W końcu nasz kochany bemberg może także odetchnąć po tym, jak ukazało się spolszczenie do Beasts & Bumpkins, przy którym pracował razem z Butcherem.


Zdaję sobie sprawę, że mogłem coś pominąć. Jeśli czujecie się dotknięci brakiem informacji o jakimś projekcie, o którym uważacie, że powinno być coś napisane, nie krępujcie się.
Nie wspominałem też w temacie o zapowiedziach, te bowiem "należą do przyszłości" i w przyszłym roku (bądź nawet jeszcze później^^) będziemy je "rozliczać".

Jak według Was wypadł 2009 rok w temacie spolszczeń? Coś Was zaskoczyło, rozczarowało?
Na jakie spolszczenia oczekujecie w przyszłym roku? Macie jakieś asy w rękawie?

Zapraszam do dyskusji, a jeśli w moim poście pojawiły się jakieś babole i chcecie o nich donieść (i tylko o nich), piszcie mi na PW^^.

Pozdro O/
"Tłumaczenie jest łatwe:
po prostu trzeba napisać to samo i tak samo jak autor"

Maria Przybyłowska

Awatar użytkownika
Vader
Posty: 36
Rejestracja: 23 maja 2009, o 20:01

Re: Podsumowanie roku 2009

Postautor: Vader » 28 gru 2009, o 12:50

Ja bym jeszcze dodał, że spolszczenie do FF8 zostało już wydane na PSXa.
http://balamb.pl/spolszczenie-final-fan ... laystation

No i oczywiście gratulacje dla wszystkich tłumaczy!

Awatar użytkownika
mziab
Posty: 459
Rejestracja: 20 maja 2008, o 23:11
Grupa: mteam
Kontakt:

Re: Podsumowanie roku 2009

Postautor: mziab » 28 gru 2009, o 14:48

Ten rok zresztą dla samego mziaba był dość udany, bowiem jakiś czas później na jego stronie pojawiła się informacja o ukończeniu prac nad Magic Knight Rayearth.
Drobne sprostowanie: w tłumaczeniu MKR poprawiłem tylko jeden crash, DWA bajty zmian. Poza tym nie ma różnicy między finalnym patchem z 2007 roku. Ukończeniem prac bym tego nie nazwał.

W każdym razie, ten rok uważam za wyjątkowo udany. Udało mi się zakończyć trzy projekty, które wisiały nade mną jak wyrzut sumienia. Szczególnie cieszy mnie Tales of Phantasia. Gdyby nie pewien drobny przebłysk, NADAL czekałbym na odzew z USA w sprawie narzędzi. Ogólnie rzecz biorąc, powoli wyczerpują mi się snesowe jrpgi, na których mi zależy, więc pewnie sięgnę po coś z innych platform, a może i gatunków, zobaczymy. Mam parę gier na oku, niektórych nawet rozpracowanych. Możliwe też, że w końcu wezmę się za odświeżenie któregoś ze starszych projektów. Nie wyprzedzajmy jednak faktów. Jeśli czegoś mnie te lata nauczyły, to tego, że nigdy nie można być niczego pewnym :P
"Człowieka można przedstawić w postaci ułamka, w którym licznikiem są jego właściwości, a mianownikiem - mniemanie o sobie. Im większy mianownik, tym mniejszy cały ułamek." - Lew Tołstoj

Awatar użytkownika
bemberg
Reptilianin
Posty: 1184
Rejestracja: 31 maja 2008, o 12:03
Grupa: wsparcia
Kontakt:

Re: Podsumowanie roku 2009

Postautor: bemberg » 28 gru 2009, o 14:58

Co tu dużo mówić - każdy śledzący scenę tłumaczeń bez bicia przyzna że rozpoczęło się siedem lat tłustych ;)
Przybyło nowych ludzi, nowych projektów wrócili i starzy gracze (PlProjekt). Mimo załamania w pewnym kresie (strona leżała odłogiem... Trzeba było przejść na nowy serwer a ja po prostu nie potrafiłem. Nie chcę już obarczać ludzi za ten stan rzeczy i kto zostawił nas nas na lodzie, ale warto wspomnieć że przez jakiś czas byliśmy pod skrzydłem reva i gościliśmy się na serwerze deesowca. Ale i tam transfer nie był nieskończony i czas było wykupić serwer. Tym już zajął się Norek i bodajże Kochatak Group ;)

Co do tej ostatniej grupy: Kolejny bogaty w projekty rok :) W tym jednak, ku memu wielkiemu ucieszeniu grupa zwróciła się ku starym przygodówkom (choć już Sanitarium, jeden z pierwszych projektów zapowiadał ten stan rzeczy). Znalazła się nawet taka perełka jak Grim Fandango <- przez wielu uważana za jedna z lepszych gier w historii. Fanów powinno też ogromnie cieszyć dociągnięcie Sanitarium (brawa dla mendosy) oraz Broken Sworda (brawa ponownie dla mendosy oraz Antharoxa) za dociągnięcie do pełnych 100% projektów :)
Warto też wspomnieć o projektach tłumaczeń gier dużo młodszych od wspomnianych wyżej jak Silent Hill: Homecoming (zwana też kością niezgody z portalem24 ;p), Twin Sector oraz Prototype, które jest na ukończeniu.

Przy okazji projektów KG, nie można pominąć twiga, który jako jeden z niewielu zna się doskonale na technikaliach. Lista projektów w których brał udział jest ogromna i mam nadzieję, że to nie koniec. Wachlarz platform też jest imponujący - czcionki do Syberii na Nintendo Dual Screen, czy edytor do God of War na PSP (niestety, projekt prawdopodobnie zaniechany). Oczywiście domeną twiga są gry PC, a na tworzeniu czcionek i edytorów jego możliwości się nie kończą :) Indywidualnie prowadzi w zaciszu domowym projekt tłumaczenia Simona 1. Dość dziwne jak na gościa pracującego przy tłumaczeniu gta4, nie sądzicie? ;)

Co do SCUMMPl -> pierwszy sukces. The Secret of Monkey Island jest pięknie przetłumaczone. Wrodzona złośliwość ronzbiga1 i reszty ekipy (która się dość rozkruszyła, jak to w życiu bywa) pokazała środkowy palec tym co twierdzą, że im klimat kradniemy ;) Warto też dodać, że autorzy pokusili się o przetłumaczenie tekstur. Co też wyszło bardzo dobrze :) Wydano także drugi projekt - Loom, o którym Norek zapomniał wspomnieć (bo stary fan konsol, nie zna się na klasykach PC ;p).
Premiera zbiegła się z dość ciekawą dla fanów Małpiej Wyspy informacją - a mianowicie reaktywacji serii oraz remake'u 1. Co na to SCUMMPL? Trwają pracę nad przeniesieniem tłumaczenia :) W międzyczasie doszły nas informacje o projekcie niejakiego Sebicusa - Indiana Jones and Fate of Atlantis. Trzymajmy kciuki :)

Przy okazji SCUMMPL warto wspomnieć o projekcie Machinera - Day of Tentacle. Mimo, że sam projekt ma wyjść na początku roku, kilka miesięcy temu widziałem próbkę możliwości.Z ręką na sercu obiecuję, że będzie to jedna z lepiej przetłumaczonych gier :)

Pod koniec roku powróciła znana tu i ówdzie ;) grupa PLProjekt. jak już Norek wspominał wyskoczyła od razu z 3 projektami:
- Machinarium, autorstwa twiga
- Hacker Evolution
- Need For Speed Underground 2 (tak przez wielu oczekiwany ;p)
Wydano także, wraz z grupą GTAPOLSKA 50% tłumaczenia gta4, które jak wiadomo jest najbardziej pożądanym projektem PC w Polsce :D

Na koniec zostawiłem grupę Iron Squad. Znani byli z tłumaczenie dodatków do Jagged Alliance. W tym roku grupa zmieniła politykę i zabrali się także za projekty nie związane z ww. serią. Jak dla mnie świetne posunięcie. Jak przy każdym projekcie - życzymy powodzenia :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KONIEC CZĘŚCI PIERWSZEJ POŚWIĘCONEJ PROJEKTOM PC. Następnie napiszę co się działo w światku konsolowym :)
http://www.wykop.pl/link/2516381/playlo ... omentarzy/
Tłumaczymy w rytmie serca? Prawda o Playloc, BDIP i Tłumaczymy w rytmie serca.

ffgriever
Posty: 488
Rejestracja: 17 paź 2008, o 15:29

Re: Podsumowanie roku 2009

Postautor: ffgriever » 31 gru 2009, o 13:50

Lista projektów w których brał udział jest ogromna i mam nadzieję, że to koniec.
Aż tak się nie lubicie, czy to po prostu nieistotna wpadka przy pospiesznym pisaniu?

Tak przy okazji. Skoro mówimy o tym, co się udało, to może wspomnieć by też szerzej o największych niewypałach ;). Na szczęście było tego znacznie mniej.

Awatar użytkownika
Len
Posty: 63
Rejestracja: 13 cze 2009, o 20:48
Grupa: Iron Squad
Kontakt:

Re: Podsumowanie roku 2009

Postautor: Len » 31 gru 2009, o 17:51

Iron Squad dostarczał co jakiś czas kolejne spolszczenia, żeby wymienić Jagged Alliance 2: Night Ops, Cold War Rearmed II, czy ostatnio wydane Jagged Alliance - co ciekawe, grupa od jakiegoś czasu nie zajmuje się już tylko i wyłącznie grami z serii JA.
W pracach nad JA2: Night Ops brali udział członkowie IS ale kierownikiem projektu był ktoś z zewnątrz, a dokładniej rzecz ujmując - Białorusin (żeby nam zagraniczny spolszczenia robił...). Więc nie możemy mówić, że to nasz projekt :] Za to w połowie roku wydaliśmy Jagged Alliance 2'005 - w całości przetłumaczone przez nas z języka rosyjskiego i przy pomocy kodu źródłowego gry. A Cold War Rearmed 2 był tylko zapowiedziany, podobnie jak 3 inne nasze projekty ;)
Iron Squad | Jagged Alliance Center | Gry.Gery

"Skrytobójczy zabójca"


Wróć do „O forum i portalu”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość