Pomoc w spolszczeniu

Wszelkie kwestie techniczne.
Regulamin forum
1. W miarę możliwości prosimy o załączanie plików przez nasze forum, nie na zewnętrznych serwerach. Pliki nie znikną wtedy po upływie pewnego czasu. 2. Jeśli chcecie uzyskać pomoc przy rozpracowaniu plików (np. z tekstem, czcionką) załączajcie je do postów - nie każdy przecież posiada tłumaczoną przez Was grę.
Awatar użytkownika
ikskoks
Nadzieja polskiego romhackingu
Posty: 797
Rejestracja: 19 wrz 2011, o 11:10
Grupa: LocMakers
Kontakt:

Re: Pomoc w spolszczeniu

Postautor: ikskoks » 5 sty 2017, o 00:21

Nie ma uniwersalnego sposobu. W każdej grze trzeba kombinować inaczej. :p

Dashe
Posty: 45
Rejestracja: 3 maja 2016, o 11:27

Re: Pomoc w spolszczeniu

Postautor: Dashe » 5 sty 2017, o 09:01

Okej rozumiem. Ale może jakieś porady czy cokolwiek co mogłoby mi pomagać w wyszukiwaniu plików z tekstem? Bo po tym co napisałeś, poradnik dotyczący tłumaczenia gier Unity stracił nieco sensu, na pewno ten sposób działa z wieloma grami w Unity, ale jak już się przekonałem na pewno nie ze wszystkimi.

Specjaliści radzą sobie szybko z wyszukaniem plików odpowiednich, w jaki sposób to robicie? Proszę raz jeszcze o jakieś porady, wskazówki, wszystko to co mogłoby się przydać. Z góry dziękuje.

Awatar użytkownika
GreenScream
Posty: 76
Rejestracja: 15 lut 2015, o 17:41
Grupa: ReWord

Re: Pomoc w spolszczeniu

Postautor: GreenScream » 5 sty 2017, o 10:02

Ikskoks ma rację, ale nie chce mu się tłumaczyć.

Są dwie grupy ludzi, którzy zabierają się do plików gry i wyszukiwania tekstów.

Pierwsza to ludzi nie znający się na programowaniu lub ograniczający się do gotowych programów. To ludzie tacy jak ja czy Ty. Szukamy przede wszystkim każdego śladu plików tekstowych w zasobach gry. Później wstawię link do listy z YAML ID, które pomaga w określeniu jaki rodzaj pliku siedzi w archiwach gry na silniku Unity. Na szczęście większość programów, które umożliwiają eksport plików (np. UnityEX lub Unity Studio 5) pokazuje rodzaj pliku, więc wystarczy jedynie posortować i znaleźć interesujące nas pliki.

Przykładem osoby, która korzysta z takich programów, ale również uczy się działania skryptów, aby potem je wykorzystać jest właśnie sb8gapi . Autor tegoż poradnika.

Drugą grupą są programiści, których nazywa się "technikami". To ludzie, którzy znają się na pisaniu własnoręcznych skryptów lub programów, które wyodrębniają szukane pliki z zasobów gry. Wielu z nich potrafi również rozpakować pliki .exe, które niejednokrotnie zawierają zaszyte teksty (my "amatorzy" również możemy dobrać się do plików wykonywanych za pomocą różnorakich edytorów HEX, ale czasami okazują się niewystarczające).

Jedną z takich osób, które będziesz moze miał okazję poznać jest mziab, który dzielnie przygotowywał mi skrypty do OmegiT oraz odpowiadał na ciekawiące mnie kwestie. Ma u mnie chyba kilka skrzynek piwa :p.

Specem od Unity dla GPP jest (a z pewnością był) roobin, on zna się bardzo dobrze na archiwach tego silnika.

Ja osobiście mam bardzo duży szacunek dla Quckly Team z Rosji, która przetłumaczyła grę Sunless Sea na ich ojczysty język - https://vk.com/topic-68157906_31715167. Kontaktowałem się nawet z twórcami, aby zasięgnąć rady jak dobrać się do plików. Niby gra na Unity, ale praktycznie cały tekst został wszyty do pliku .exe, które trzeba za każdym razem dekompilować. Wielkościowo tekst równa się z Europą Universalis IV. 24 osoby tłumaczyły to prawie rok. Na dodatek jeden z twórców gry napisał, że całość ma 250k wyrazów, a nad pisaniem tego dwa lata spędziło 6 pisarzy i 2 edytorów.

Trochę się rozpisałem, ale jak widzisz należy eksperymentować bo każda gra to inne wyzwanie.

Awatar użytkownika
sb8gapi
Posty: 401
Rejestracja: 13 lip 2013, o 21:13

Re: Pomoc w spolszczeniu

Postautor: sb8gapi » 5 sty 2017, o 12:45

Mój poradnik dotyczący gier na Unity może i stracił nieco na aktualności w kilku miejscach, ale gdy zacząłem go pisać królował Unity4. Od powstania poradnika minęło już bardzo dużo czasu. Obecnie gry są już na silniku Unity5.
W miarę możliwości staram się aktualizować poradnik i zawsze dobrze jest przejrzeć całą jego treść, a nie tylko początek.
Co do wyszukiwania tekstu, to jak było wspomniane nie ma uniwersalnej metody.
Ciągi tekstu wyszukuję za pomocą Total commandera, a pliki graficzne w najnowszym Unity Studio. Jak to robić opisałem w poradniku. W większości wypadków te dwa sposoby działają, ale nie zawsze.
Nie jestem tez w stanie w poradniku opisać wszelkich możliwych przypadków związanych z wyszukiwaniem tekstu, edycją grafiki czy czcionką.
Zamieściłem kilka problemów, z którymi sam się zetknąłem przy robieniu spolszczeń na Unity 4 i 5. Nie jestem w stanie podać rozwiązań, na wszystkie problemy, jakie mogą pojawić się przy próbach spolszczenie konkretnej gry na Unity.
Nie jestem też specjalistą w tej dziedzinie, ale zawsze chętnie dzielę się swoja wiedzą i staram się pomagać w miarę możliwości. Z tą właśnie myślą powstał mój poradnik, który mam nadzieje pomógł wielu osobom.
W najbliższym czasie planuję aktualizację poradnika.


Wróć do „Technikalia”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości