Polskie znaki

Wszelkie kwestie techniczne.
Regulamin forum
1. W miarę możliwości prosimy o załączanie plików przez nasze forum, nie na zewnętrznych serwerach. Pliki nie znikną wtedy po upływie pewnego czasu. 2. Jeśli chcecie uzyskać pomoc przy rozpracowaniu plików (np. z tekstem, czcionką) załączajcie je do postów - nie każdy przecież posiada tłumaczoną przez Was grę.
Awatar użytkownika
Quast
Posty: 40
Rejestracja: 22 maja 2008, o 14:36

Polskie znaki

Postautor: Quast » 2 cze 2008, o 13:21

Myślałem o jakimś autorskim projekcie, a mianowicie o spolszczeniu jakiejś gry z NDSa.
W tym temacie chciałbym się zapytać czy są może uniwersalne porady dotyczące tworzenia polskich fontów, które można wrzucić do gierki
(oczywiście chodzi mi o polskie znaki w romie z NDSa).
Byłbym bardzo wdzięczny za jakąkolwiek pomoc. Pozdrawiam! :D
Jak wabił się pies Piłsudskiego?
Odp:"Pies"

Awatar użytkownika
bemberg
Reptilianin
Posty: 1184
Rejestracja: 31 maja 2008, o 12:03
Grupa: wsparcia
Kontakt:

Re: Polskie znaki

Postautor: bemberg » 5 cze 2008, o 20:26

Pytanie wskazuje na początki zabawy z RomHackingiem. Więc ściągasz jakiś program do grafiki (TileMolester lub RomArtist). Otwierasz tym programem rom i przeglądasz grafikę. Jeżeli widzisz czcionkę to cudownie, szukasz jakichś niepotrzebnych znaków i zamieniasz je na polskie. Jeżeli czcionki nie widać, to wskazuje na to że jest "ukryta", najpewniej skompresowana. I w tym przypadku gorzej gdyż będziesz musiał rozgryźć w jaki sposób została skompresowana i ją dekompresować.
http://www.wykop.pl/link/2516381/playlo ... omentarzy/
Tłumaczymy w rytmie serca? Prawda o Playloc, BDIP i Tłumaczymy w rytmie serca.

rev
Posty: 65
Rejestracja: 22 maja 2008, o 10:37

Re: Polskie znaki

Postautor: rev » 7 cze 2008, o 11:33

To ja też mam pytanko. Np. w FF III DS czcionki są w dwóch plikach. Np. kiedy otwierałem jednym edytorem do grafiki jeden plik to widziałem tylko połowę plików. Czy to też rodzaj skompresowania czy to rutynowa sytuacja?

Jakby co z czcionkami sobie poradziłem, tak pytam : )
.

Awatar użytkownika
Berion
Posty: 598
Rejestracja: 3 cze 2008, o 08:34
Grupa: żadna, freelancer :P
Kontakt:

Re: Polskie znaki

Postautor: Berion » 8 cze 2008, o 19:58

Czcionki w grach rzadko kiedy są w postaci znanej z OSów na komputery osobiste (np. *.ttf). Czcionka to na ogół jedna bitmapa, w przypadku rom-ów bez palety kolorów, danych o rozdzielczości itp. Czcionki mogą być kompresowane, mogą być też szyfrowane, a nawet mogą oba te aspekty naraz.

Polskie znaki można dołożyć w miejsce INNYCH, które już istnieją. NIE zawsze jest taka możliwość. Po zmianie tych znaków trzeba też znaleźć wartości, które im odpowiadają (inaczej ich nie wywołamy i oczywiście nie możemy w hex edytorze w miejscu, w którym chcemy "ł" wpisać ten znak (chyba, że hex edytor używa zewnętrznych tablic, a te uprzednio sobie przygotujemy)).

---

Na początku też ciężko mi było to zrozumieć. ;]


@rev
W jakim sensie tylko połowę? W tile edytorach należy dobrać kodowanie itp. pierdoły do odpowiedniego formatu. NDSem się nie bawiłem. Jeśli grafika jest kompresowana to też może być różnie to wyświetlane - zależnie od użytego algorytmu. Jeśli jest bardzo mocny to zobaczysz tylko wojnę mrówek. ;]
~ Primum non nocere ~

Awatar użytkownika
Quast
Posty: 40
Rejestracja: 22 maja 2008, o 14:36

Re: Polskie znaki

Postautor: Quast » 22 cze 2008, o 11:06

Przegrzebałem cały rom ([NDS]Puzzle Quest) i znalazłem coś, ale nie wiem za bardzo co to jest.
Otóż w folderze o wdzięcznej nazwie Fonts jest 21 plików, w tym 10 w formacie .ntft lub .ntfp i tu zaczynają się schody, gdyż nie wiem czym to edytować.
Liczę na Waszą pomoc w formie wskazówek co mam zrobić lub zrobienia tego za mnie ^^.
Cały folder Fonts daję w załączniku.
Pozdrawiam!
Załączniki
Fonts.rar
(23.15 KiB) Pobrany 159 razy
Jak wabił się pies Piłsudskiego?
Odp:"Pies"

Awatar użytkownika
ma_Rysia
Posty: 61
Rejestracja: 19 maja 2008, o 22:47
Grupa: BezNazwy

Re: Polskie znaki

Postautor: ma_Rysia » 22 cze 2008, o 11:34

Pliki z rozszerzeniem ntft można otworzyć i edytować programem Tile Molerster w ustawieniach:
Mode: 2-Dimensional
Codec: 4bpp linear lub 8bpp

Nie sprawdzałem co się dzieje po edycji, bo nie mam gry.

Awatar użytkownika
Berion
Posty: 598
Rejestracja: 3 cze 2008, o 08:34
Grupa: żadna, freelancer :P
Kontakt:

Re: Polskie znaki

Postautor: Berion » 22 cze 2008, o 20:16

Tak BTW to *.ntft/ntfp to jeden z natywnych formatów graficznych NDSa. Na pewno jest dla nich jakiś progs i z pewnością jest w oryginalnym SDK.

---

Widzę, że ludzie w ogóle nie rozumieją czym jest Tile Molester, a zasadzie czym w ogóle są tile edytory. Otóż to nic innego jak hex edytory, tak, hex edytory. Zdziwiony? Jeśli potencjalny hax0r nie potrafi (nie chce mu się?) napisać programu do edycji pliku "X", a jest to plik graficzny to używa właśnie tile edytora. Czasem jest to i prostsze i szybsze (RAW, czyli wszystkie stare konsole, których pliki gfx pozbawione są metadanych takich jak np. nagłówki, palety itp.), a czasem niemożliwe (np. kiedy plik jest szyfrowany lub/i kompresowany (choć też są wyjątki)).

Jak już wcześniej wspomniałem tile edytory są dobre dla gołych plików. Edycja, nazwijmy to, "współczesnych plików graficznych" w tego rodzaju programach to jakieś nieporozumienie (dziwie się np. osobom, które edytują tak *.tim-y - toć przecież zaj*ć się można, nie wspominając już nawet o jakości takiej edycji...).
~ Primum non nocere ~

Awatar użytkownika
kuzo89
Posty: 71
Rejestracja: 23 maja 2008, o 21:50

Re: Polskie znaki

Postautor: kuzo89 » 22 cze 2008, o 21:03

Berion, to zrób może jakiś tutorial. Widzę, że się na tym znasz i pomógłbyś dzięki temu wielu osobom (m.in. mnie, bo mam problem z fontami w Asteriksie). Dałbys radę?
Obrazek

Awatar użytkownika
ma_Rysia
Posty: 61
Rejestracja: 19 maja 2008, o 22:47
Grupa: BezNazwy

Re: Polskie znaki

Postautor: ma_Rysia » 22 cze 2008, o 23:39

@Quast: Możesz spróbować tego Tahaxan, z tego co widziałem na stronie jest tez sporo informacji.

Tak przy okazji:
NTFT files are used for storing graphic data.

This is a RAW format storing pixels directly. No header, no size information, no image width & height.

If image is a 4 bits one, each byte corresponds with 2 pixels (low nibble and high nibble), or 1 pixel if image is 8 bits. Each value is an index in the associated palette (no info about what is it)

Awatar użytkownika
Robin
Posty: 298
Rejestracja: 19 maja 2008, o 10:04
Grupa: CosmoFF
Kontakt:

Re: Polskie znaki

Postautor: Robin » 23 cze 2008, o 04:19

W jakim sensie tylko połowę? W tile edytorach należy dobrać kodowanie itp. pierdoły do odpowiedniego formatu. NDSem się nie bawiłem. Jeśli grafika jest kompresowana to też może być różnie to wyświetlane - zależnie od użytego algorytmu. Jeśli jest bardzo mocny to zobaczysz tylko wojnę mrówek. ;]
Dwa pliki na fonty w grach FF to chyba standard ;) W FF7 i FF8 też tak jest, więc to nic specjalnego :)
www.balamb.pl
Smrtka je tradiční personifikace smrti, zpodobněná jako kostlivec s kosou, často bývá zobrazována v černém hábitu.


Wróć do „Technikalia”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość