Nostalgia no Kaze - Pomoc

Bierzcie i piszcie w nim wszyscy :P
Awatar użytkownika
Norek
Sutek Tłumaczeniowy
Posty: 3011
Rejestracja: 18 maja 2008, o 09:53
Grupa: BezNazwy
Kontakt:

Nostalgia no Kaze - Pomoc

Postautor: Norek » 5 gru 2008, o 22:37

Pomyślałem że taki mały poradnik jak grać w „Powiew Nostalgii” przyda się kilku osobom, a jako że gra nie wyszła w innym niż japoński języku, postaram się przekazać tutaj co oferuje system tej bardzo ciekawej gry.
Zalecam wgranie czcionki japońskiej, bowiem będę pisał tutaj także po japońsku aby każdy mógł namierzyć stosowne menu lub przedmiot w grze.
Jeszcze jedna uwaga. W grze często używane jest złożenie 冒険者co czytamy boukensha (nie czyta się tego u po bo, jest to długie o, od biedy można to sobie czytać bokensia, tak mniej więcej brzmi:) co oznacza Poszukiwacz przygód, adventurer po angielsku.
W tekście który tu możecie przeczytać używam Podróżnik, żeby było krócej i właściwie przy faktycznym tłumaczeniu też mogłoby się sprawdzić, mimo że mają te dwa słowa trochę inne znaczenie:)
Jeśli czegoś nie ma w tekście to znaczy to że do tego mogłem jeszcze nie dojść. Mam sporo na głowie i nie mogę cisnąć po kilka godzin dziennie jak za małolata:)

I. Menu
II. Walka
III. Robienie zakupów.
IV. Stowarzyszenie Podróżnicze.

I
Ok., najpierw odpalamy menu (X) (od lewej):
1. Przedmioty
2. Ekwipunek
3. Zdolności
4. Status
5. Notatnik Podróżnika
6. Opcje
7. Zapis
8. Wyjście z gry z zapisem.

Teraz zgłębimy każde menu.
1. Przedmioty podzielone są na 5 kategorii.
a) Przedmioty do użytku
b) Broń
c) Ochronne/Pancerze
d) Gadżety
e) Przedmioty fabularne (w tym questowe)

Wszelkie tłumaczenia tu zrobione są moim wymysłem i tak proszę je traktować, jako orientacyjne:)
Spójrzmy zatem jakie gra oferuje nam przedmioty [アイテム] i co one robią
ヒーリングボトル Lecznicza Butelka Odnawia 50 HP
ハイヒールボトル Lecznicza Butla Odnawia 100 HP
ヒーリングリーフ Leczniczy Listek Odnawia wszystkim 50 HP
ハイヒールリーフ Leczniczy Liść Odnawia wszystkim 100 HP
スタージュエル Gwiezdny Żel Odnawia 50 MP
解毒剤 [gedokuzai] Antidotum Leczy zatrucie
サンライト Słońce/Blask [Sunlight] Leczy oślepienie
ユニコーンの角 Róg Jednorożca Leczy paraliż
ゴルゴンの涙 Łza Gorgony Leczy skamienienie
ミントキャンディ Miętus Leczy konfuzję
身代わりドール Odczarowująca Lalka Leczy klątwę
ルルドの聖水 Święta Woda z Lourdes Leczy wszystkie przypadłości
銀の聖杯 Leczy niezdolności bojowe i odnawia 200 HP
ワープストーン Warp Stone Przenosi do wyjścia danej lokacji
修理ドライバー Śrubokręt Naprawczy Odnawia 50 HP statku
修理スパナ Klucz Naprawczy Odnawia 100 HP statku
消火器 Gaśnica Neutralizuje pożar na statku
アースプラグ Earth Plug Neutralizuje wstrząs elektryczny na statku

W przypadku pozostałych grup przedmiotów, wszystko wydaje się być w miarę przejrzyste.
Nie będę opisywał tutaj poszczególnych pancerzy, broni, bo wszystko widać kiedy się je kupuje lub znajduje (o czym też za chwilę). Warto nadmienić że niektóre przedmioty fabularne/questowe zostają w ekwipunku, a inne znikają (dotyczy to zwłaszcza questów gdzie musimy coś dla kogoś zebrać, o kuestach też będzie mowa dalej).

2. Ekwipunek.
Tu też nie będę się rozwodził, ale przy okazji ekwipunku wytłumaczymy sobie poszczególne parametry.
Wybieramy postać (niech to będzie główny bohater na przykład):
力 Siła
体力 Siła fizyczna/ Tężyzna :)
精神 Duch/Energia
素早さ Szybkość
運 Szczęście

I po prawej stronie:
攻撃力 Atak Fizyczny
防御力 Obrona Fizyczna
魔法攻撃 Atak Magiczny
魔法防御 Obrona Magiczna
命中率 Celność
回避率 Unik

Jeśli chodzi o sam ekwipunek, to warto wiedzieć co jakie Gadżety robią. Jak wspomniałem, nie ma to być mega profesjonalny help do tej gry, mogę podać kilka wartych założenia Gadżetów (o sposobie ich zdobywania też coś będzie).
黄金のスカラベ Złoty Skarabeusz Zdolność Counter (bardzo przydatna:)
ダルマニテスの石 Skała Dalmanitesowa Chroni przed zatruciem
*Dalmanites (nie znalazłem polskiego tłumaczenia tego) jest przedstawicielem trylobitów, wymarłych stawonogów:)
Spotkać można też takie Gadżety które wzmacniają atak przeciwko odpowiedniego typu wrogom, wygląda to tak XXXタイプのモンスターに大ダメージ gdzie w miejscu XXX:
アンデッド Nieumarłe
機械   Mechaniczne

Mogą być też Gadżety zwiększające jakieś zdolności, statystyki.
XXXアップ gdzie zamiast XXX:
クリティカル率 Częstotliwość zadawania krytycznych obrażeń

Gdy jesteśmy w menu ekwipunku wciskając (X) konsola dobierze nam najlepszy na daną chwilę ekwipunek.

3. Zdolności. Po wejściu w to okienko musimy wybrać jedną z dwóch ikon, zanim wybierzemy postać:
a) Użycie zdolności
b) Przyrost zdolności
Zajmę się samym przyrostem zdolności bowiem i tutaj będę opisywał co dany skill robi.
Wraz ze stoczonymi (zwycięskimi) walkami, dostajemy poza doświadczeniem punkty SP (można dostać także przedmioty). Trzeba pamiętać, że punkty zdobywane są nie dla każdego osobno, a idą na jedno wspólne konto. Zatem jeśli mamy punktów dajmy na to 1000, to można wydać ten tysiąc na wzmocnienie umiejętności tylko jednej postaci, albo porozdzielać inaczej, wedle własnego uznania. Zdolności można podzielić w sumie na wiele rodzajów, ofensywne, defensywne, używane podczas walk powietrznych i „dodatkowe” (np. teleportacja z dungeon’ów). Właściwie można też powiedzieć że są dwie grupy, dla postaci i dla statku powietrznego (tu też można by je dzielić ale to już sobie daruję:)
Te ostatnie są zaznaczone na niebiesko. Nie będę podawał też ile MP trzeba zużyć na rzucenie danego zaklęcia czy użycie zdolności, bowiem to się zmienia wraz z przyznawaniem punktów tymże. Niesie to za sobą dwie korzyści. Im większy poziom ma dana zdolność, tym mniej MP potrzeba by jej użyć (każdy jeden poziom to jeden punkt many mniej) a także zwiększa się zdolność bojowa/lecznicza danej umiejętności (albo też ilość uderzeń).

Zaczniemy od postaci głównego bohatera którym jest walczący mieczem Eddy [エディ]
ディレイアタック Opóźnienie Seria cięć mieczem
ソニックウエーブ Fala Dźwiękowa Atak na wszystkich wrogów
雷神剣 Błyskawiczny Miecz Słaby lecz szybki atak
オーバードライブ Overdrive Chwilowo zwiększa atak
挑発 Prowokacja Skupia wrogów na sobie
ナイトヒール Uleczenie Odnawia HP jednej postaci
ガードブースと Wzmocnienie Obrony Chwilowe zwiększenie obrony
ワイルドラッシュ Dziki Lot Atak na kilku wrogów
スパイラルアロー Spiralna Strzała Mocny atak na jednego wroga
パワーブースト Zwiększenie Mocy Chwilowe zwiększenie ataku statku

Uwagi: Atak powietrzny skierowany przeciwko kilku wrogom zada obrażenia grupie wrogów tylko wtedy, kiedy jest ich dwóch lub więcej z którejkolwiek strony statku. Polecam ładować punkty w pierwszą technikę – nazwa średnio oddaje jej działanie, jednak są to trzy cięcia które na wyższym poziomie stają się czterema cięciami:) Bardzo często tego używam. Polecam zrezygnować ze zdolności Uleczenie (tylko na początku się przydaje, bo później dostajemy postać która ma bardzo dobre techniki leczące). Zdolności „lotnicze” też są przeze mnie rzadko używane, preferuję normalny atak.

Kolejna postać, to Padd [パッド] który korzysta z broni palnej.
ランダムシュート Losowe Strzały Kilka strzałów w kierunku wrogów
スティール Kradzież Próba ukradnięcia przedmiotu
エスケープラン Ucieczka Ucieczka:)
ノーマーク Zasłona Sprawia że nie jesteśmy atakowani
トリートメント Opieka Leczy wszystkie przypadłości
スピードブースト Przyspieszenie Zwiększenie szybkości jednej postaci
ハイパースピード Hiperprędkość Zwiększenie szybkości wszystkich postaci
ロックオン Przycelowanie Chwilowe zwiększenie możliwości zadania krytycznych obrażeń
ラピッドシュート Szybkostrzał Słaby lecz szybki atak
フレアシュート Flara Atak skierowany przeciwko kilku wrogom
サポートシュート Wsparcie Ostrzał towarzyszący atakowi każdej postaci
ターンアクセル Obrót Zwiększa zdolność unikania ataku wroga

Uwagi: Nie przypominam sobie by udało mi się coś ukraść komukolwiek, zatem szybko przestałem pakować punkty w tę zdolność. Ucieczka – nie wiem jak działa, nie uciekałem:)
Rzadko używałem też Przyspieszenia, jednak kiedy otrzymałem Hiperprędkość zdarzało mi się czasem jej używać (dostajemy kilka kolejek pod rząd więcej). Przycerowanie także się nie opłaca, lepiej daną kolejkę przeznaczyć na zwykły atak. Zasłona to z kolei technika sprawiająca że wróg nas nie atakuje ale i nasze kolejki przepadają (trwa kilka tur). Bardzo dobrą techniką lotniczą jest Wsparcie, bowiem wygląda tak, że każdemu atakowi pozostałych postaci towarzyszy dodatkowy ostrzał. Przydatne:)

Teraz nasz grupowy czarny mag – Melody [メロディ] Jako że większość jej technik brzmi śmiesznie przy tłumaczeniu (a właściwie próbie przetłumaczenia) na polski, pozwoliłem sobie zrobić coś na kształt czarów w FF7.
フランマ Ogień Atak magiczny oparty na ogniu na jednego wroga
フランモア Ogień 2 Atak m. oparty na ogniu na wszystkich wrogów
フロスト Lód Atak m. oparty na wodzie na jednego wroga
フロスターナ Lód 2 Atak m. oparty na wodzie na wszystkich wrogów
エアリア Wiatr Atak m. oparty na wietrze na jednego wroga
エアリアーラ Wiatr 2 Atak m. oparty na wietrze na wszystkich wrogów
グランだ Ziemia Atak m. oparty na ziemi na jednego wroga
グランデール Ziemia 2 Atak m. oparty na ziemi na wszystkich wrogów
マジークシェル Magiczna Osłona Zwiększa obronę magiczną jednej postaci
ライフドレイン Wyssanie Życia Zabiera wrogowi HP (life drain)
マジークシャワー Magiczny Prysznic Mocny atak na grupę wrogów
スロワーキャノン Spowalniające Działo Zmniejsza chwilowo jednego przeciwnika
マジークシールド Magiczna Tarcza Zwiększa chwilowo obronę magiczną

Uwagi: Jeśli mam być szczery, to przyznam się że ładowałem SP w oba czary ogniowe (zwłaszcza ten drugi), a niektórych z nich nawet nie widziałem na oczy:) Warto podnieść sobie Ogień 2 na 8 poziom, wtedy czar zabiera tylko 10 MP (oczywiście im wyższy poziom tym MP będzie zabierał mniej). Z technik wykorzystywanych podczas latania statkiem polecam Magiczny Prysznic. Bardzo pomaga w czasie walki, przy czym pamiętamy że obejmuje działaniem grupę wrogów będących po jednej stronie statku (z przodu lub z boku).

Ostatnia postać z drużyny to Fiona [フィオナ] Jej główną siłą są czary leczące.
回復の風 Powiew Odnowy Odnawia HP jednej postaci
癒しの光 Promień Wyleczenia Odnawia HP wszystkim postaciom
聖なる風 Święty Wiatr Leczy wszystkie przypadłości
復活の鐘 Dzwonek Ożywienia Wskrzesza postać
白き疾病 Biała Zaraza Wybrana postać działa w następnej turze
祝福の風 Błogosławieństwo Podnosi chwilowo Ducha
ルミエル Promień Atak oparty na słońcu na jednego wroga
転移の門 Wrota Przeniesienia Przenosi do wyjścia danej lokacji
リペアフォース Moc Odnowy Odnawia energię statku
アンチデフェクト Antydefekt Zdejmuje negatywne statusy
ガードシールド Tarcza Obronna Chwilowo zwiększa Obronę statku
エアロフィールド Powietrzne Pole Kontratakuje wrogie ataki :)

Uwagi: Dobrze jest na początku dość szybko popychać fabułę do przodu żeby zdobyć wszystkie postaci by mogły levelować w tym samym czasie. Fiona bardzo pomaga przy walkach powietrznych, toteż polecam inwestować punkty w czary leczące. Nie korzystałem nigdy z Dzwonka Ożywienia (raz zginęła mi postać, a niedaleko był save point przy którego dotknięciu odnawia się HP, MP i wskrzesza martwe postaci, poza tym można przy nich zapisywać status gry). Dziwnie brzmi w tłumaczeniu Biała Zaraza, zabiera bardzo dużo MP i sprawia że postać na którą rzuci się ten czar atakuje w następnej turze. Nie korzystałem też z Antydefektu więc zagwarantować jego działania nie jestem w stanie (jak będę sprawdzał to poprawię w tym tekście).

4. Status.
W tym menu obejrzymy sobie naszą postać i sprawdzimy co ma założone, a także jakie są jej parametry:) Możemy też zobaczyć statek i przyjrzeć się jego parametrom.

5. Notatnik Podróżnika.
W tym miejscu sprawdzimy dotychczasowy postęp w grze, odkryte lokacje, skarby, itd.
Kiedy pojawia się jakaś nowa informacja, zaznaczona jest jako „New”. Polecam nie zaprzątać sobie tym zbytnio głowy, żeby co każdego nowo napotkanego przeciwnika otwierać to menu.
Oto co zawiera (od góry):
a) クエスト Questy
b) ワールドトレジャー Światowe Skarby
c) 日記 Dziennik/Pamiętnik
d) キャラクターデータ Dane Postaci
e) モンスターデータ Dane Potworów
f) 地図 Mapa
g) たから Skarby
h) アイテムデータ Dane Przedmiotów
i) ???
j) ゲームデータ Statystyki

Oto co każde menu zawiera:
a) Spis zadań których się podjęliśmy w Towarzystwie Podróżniczym (o nim i podejmowaniu zadań także napiszę).
b) Miejsca odkryte na mapie (na przykład Skara Brae – osiedle neolityczne u wybrzeży Szkocji, czy Abu Simbel – polecam rzucić okiem na Wikipedię), które w jakiś sposób są wyjątkowe. Jest ich 50 na całym świecie (w grze oczywiście)
c) Podzielone na wpisy wydarzenia jakie miały miejsce do tej pory. Czasem można tu znaleźć wskazówki, kiedy zatniemy się w grze.
d) Informacje o postaciach, aktualizowane wraz z postępem w fabule. O postaciach napiszę też dalej, żeby każdy wiedział jak nazywają się poszczególne osoby.
e) Informacje o potworach, ile mają HP, ich statystyki, słabości, miejsce występowania, specjalne zdolności.
f) Możemy tu przejrzeć wszystkie dotychczas odwiedzone lokacje. Pokazane są też wszystkie skrzynie ze skarbami, jeśli odkryjemy 100% mapy (niektóre skrzynki są tak zasłonięte jakimś przedmiotem że ich nie widać).
g) Skrzynki z poszczególnych lokacji.
h) Podzielone na kilka kategorii przedmioty (zwykłe itemy, broń, pancerze, itd.)
i) Nie odkryłem jeszcze tego menu.
j) Statystki naszych dotychczasowych zmagań.
Od góry:
Czas gry;
Dane pojedynków: Liczba stoczonych, liczba wygranych, liczba walk z których uciekliśmy
Oceny z walk: ranga S, A, B, C.
Przy wyświetlaniu Notatnika Podróżnika, na dolnym ekranie widzimy imię i nazwisko głównego bohatera, ranking Podróżnika, suma zdobytych punktów, liczba punktów potrzebnych do następnego poziomu podróżnika. Na samym dole zaś jest wyświetlona nazwa aktualnie wykonywanego questa.

6. Opcje.
BGM i SE Nie trzeba tłumaczyć
メッセージ表示 Szybkość wyświetlania wiadomości
Jeśli tekst ma być wyświetlony od razu, na brązowo zaznaczone musi być złożenie z prawej strony 全部, jeśli tekst ma być wyświetlany znak po znaku, na brązowo zaznaczone musi być złożenie z lewej strony 通常.
Bボタン設定 Ustawienia guzika B
Jeśli postać ma biegać bez konieczności wciskania B (co polecam) na brązowo zaznaczone musi być to z lewej 歩く – dzięki temu wciskając B będziemy chodzić wolno, a normalnie będziemy biegać). Jeśli wolicie jednak biegać trzymając guzik B, wybieramy to z prawej 走る. Teraz żeby zapisać zmiany wybieramy ostatnią opcję (powrót z zapisaniem zmian). Druga opcja od dołu to powrót bez zapisywania tych ustawień.

7. Zapisanie gry.
8. Wyjście z gry kiedy musimy wyłączyć konsolę i zaczynamy wtedy kontynuować grę od opcji Continua.


II
Menu walki:
たたかう Tatakau Atak
スキル Sukiru Zdolności/Skille
ぼうぎょ Bougyo Obrona
アイテム Aitemu Przedmioty
にげる Nigeru Ucieczka


III
Teraz pójdziemy na zakupy.
Wystarczy wejść do miasta by zobaczyć na mapie charakterystyczne ikonki które mówią same za siebie. Miecz to sklep z bronią, Hełm to sklepik z różnymi akcesoriami obronnymi, Księżyc z gwiazdką to Hotel, coś co wygląda jak Lampa Alladyna to sklep z przedmiotami, Butelka to Bar (w którym z racji na wiek nie dostaniemy alkoholu:), litera A to Stowarzyszenie Poszukiwaczy Przygód (Stowarzyszenie Podróżnicze).
W sklepie ikonki Buy i Sell nie wymagają komentarza.
Wybieramy Buy, konkretny przedmiot (są ikonki więc wiadomo czy kupujemy broń, czy ubranie) – można sprawdzić oczywiście cenę i ilość trzymanych przez nas tych właśnie itemów. Klikamy na przedmiocie A i pojawia się pytanie czy kupić ten przedmiot.
はい tak いいえ nie
Jeśli kupujemy jakiś ekwipunek, po zatwierdzeniu zakupu sprzedawca pyta czy wyekwipować którąś z postaci w ten przedmiot (znowu tak/nie). Jeśli wybierzemy tak zobaczymy komu możemy dany przedmiot założyć i zatwierdzamy.
Teraz idziemy do hotelu. W recepcji przedstawiają nam ofertę danego miejsca i wybierając tak idziemy spać. Nie – nie idziemy:)

IV. Stowarzyszenie Podróżnicze.
W tym miejscu możemy przyjmować nowe questy a także sprawdzać (za pieniądze) zdobyte gadżety, które po sprawdzeniu możemy zakładać.
Przedstawię jak to działa na przykładzie londyńskiego Stowarzyszenia.
Podchodzimy do kobiety za ladą na parterze i mamy do wyboru 4 opcje.
Od góry:
クエストを報告する Sprawozdanie z wykonanego zadania
クエストを受ける Podjęcie się zadania
受注中のクエストを確認 Sprawdzenie aktywnego zadania
クエストをキャンセルする Odwołanie zadania

Najpierw musimy podjąć się zadania, przy czym w jednej chwili można mieć jedno zadanie aktywne. Najpierw musimy udowodnić że jesteśmy zdolni do tego by sobie poradzić jako Poszukiwacz Przygód/Podróżnik. Pierwszym zadaniem jest zabicie szczura z kanałów.
Kiedy tego dokonamy możemy podejmować się następnych zadań.
Przy liście pokazane są wymagania. Startujemy z rangą E i takie też możemy wybierać.
Quest oznaczony jest tytułem [polecam tu otworzyć sobie Notatnik Podróżnika i wybrać Questy – wyżej pisałem o tym menu] (przykładowo 思い出の指輪 Pierścień Pamiątka, chociaż omoide to wspomnienie, ale Pierścień Wspomnień brzmi dziwnie:), jest też liczba punktów które dostaniemy za wykonanie zadania, nagroda pieniężna, ale trzeba zwrócić uwagę na 目的地 czyli miejsce docelowe (gdzie szuka się przeciwnika lub jakiegoś przedmiotu). Polecam zostawić na sam koniec zadanie oznaczone jako D, gdzie miejscem docelowym jest ???, gdyż trzeba chodzić po mieście i pytać mieszkańców gdzie można znaleźć składniki których potrzebuje zleceniodawca.
Po wykonaniu zadania drużyna musi wrócić do jakiegokolwiek ze Stowarzyszeń rozrzuconych po całym świecie i złożyć raport (sprawozdanie). Dostajemy punkty i możemy zająć się kolejnym zadaniem. Dodać muszę, że przy wyższych zleceniach, należy pójść do osoby wyszczególnionej w ogłoszeniu, od której dostajemy szczegółowe informacje czego i gdzie szukać. Bez tego prawdopodobnie po dotarciu do konkretnej lokacji nie pokaże nam się cel naszych poszukiwań. Po wykonaniu takiego zadania wracamy najpierw do zleceniodawcy, który nam dziękuje i informuje że w Stowarzyszeniu czeka na nas nagroda.

To chyba tyle na początek. Mam nadzieję że komuś te porady pomogą. W razie czego proszę o info na gg (3280716), co można zmienić, co dodać, żeby w tym wątku nie zrobił się nieporządek:)
"Tłumaczenie jest łatwe:
po prostu trzeba napisać to samo i tak samo jak autor"

Maria Przybyłowska

Wróć do „Hyde Park”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość