[PORADNIK] Kurs Romhackingu - Ravgor

Awatar użytkownika
ikskoks
Nadzieja polskiego romhackingu
Posty: 797
Rejestracja: 19 wrz 2011, o 11:10
Grupa: LocMakers
Kontakt:

[PORADNIK] Kurs Romhackingu - Ravgor

Postautor: ikskoks » 11 sty 2013, o 23:32

Kurs tłumaczenia romów

Autor: Ravgor
Korekta: bemberg

Spis treści:
1. Wstęp
2. Tworzenie tablicy
3. Edycja grafiki
4. Edycja tekstu

Narzędzia:
1. Do tworzenia tablic - SearchR X
2. Tiledytor - Tile Layer Pro
3. Hexedytor - Thingy32

1. Wstęp
Kurs jest przeznaczony dla osób z bardzo dobrą znajomością ortografii i gramatyki polskiej oraz umiejętności dobrego przekładania tekstu z języka obcego (najlepiej angielskiego) na polski. W innym wypadku daj sobie spokój i lepiej się zajmij czymś innym. (chyba, że chcesz byc romhackerem i zajmować się sprawami technicznymi a tłumaczyć będzie np. kolega :p -bemberg)


Aby rozpocząć tłumaczenie musisz mieć odpowiednie programy. Ja używam tych trzech: SearchR X, Thingy32 i Tile Layer Pro. Można je ściągnąć ze strony (dział download/Programy do romhackingu). (U nas do ściągnięcia powyżej)


2. Tworzenie tablicy (SearchR X)

Tablicę znaków musisz zrobić, żebyś później mógł odczytywać tekst. Uruchom SearchR X i otwórz grę, którą chcesz tłumaczyć. W polu Find wpisz jakiś wyraz z gry. Radzę wpisać wyraz który: rozpoczyna się dużą literą, składający się wyłącznie z liter alfabetu angielskiego i złożony z więcej niż czterech znaków. Wciśnij Start. Gdy wyświetlą Ci się wyniki, na jednym kliknij prawym przyciskiem myszy wybierając Create table. Zapisz plik. W tym pliku jest tablica z literami z alfabetu angielskiego. Musisz jeszcze dodać inne znaki jak przecinek, kropka, pytajnik itp. ale o tym później.
1.gif
3. Edycja grafiki (Tile Layer Pro)

Żeby zmienić grafikę w romie musisz użyć Tile Layer Pro. Po uruchomieniu programu otwórz rom. Powinieneś zobaczyć tam 4 okienka: z nazwą romu, Tile Arranger, Tile Editor i Palette Editor. Większość grafik jest zakodowanych i nie da się ich odczytać (szczególnie na GBA). Więc jeśli masz jakąś grafikę do przemienienia poszukaj jej w polu z nazwą romu. Jeśli jej nie znajdziesz to trudno (cóż, kurs nie jest zbyt rozbudowany, wiec nie bierzcie sobie do serce stwierdzenie autora...), natomiast jeżeli ją znajdziesz to możesz ją zmienić. Gdy grafika zachodzi na więcej niż jedną kratkę musisz ją edytować po kolei. Kliknij na pierwszą kratkę. W polu Tile Editor zobaczysz powiększenie grafiki, możesz zmienić jej położenie oraz edytować tą grafikę. W Palette Editor możesz zmieniać kolory. Jednak nie są one takie jak w romie. W tym programie możesz dodać polskie litery. Najlepiej je zamienić np. z niemieckimi, francuskimi, hiszpańskimi. Czasami gdy litery są zamazane można je odkodować zmieniając format na 1BPP (View/Format/1BPP). W czasie pracy możesz zapisać zmiany oraz oczywiście po zakończeniu.
2.gif
4. Edycja tekstu (Thingy32)

Teraz przejdźmy do najważniejszej części tłumaczenia romu - edycji tekstu. Po uruchomieniu programu najpierw wybierz rom, który tłumaczysz i tablicę, zrobioną w SearchR X. Wyszukaj teraz jakiś tekst, który występuje w grze. Naciśnij S, wpisz go (za pierwszym razem wpisz tylko jeden wyraz) i zatwierdź enterem. Pamiętaj, że mała litera to nie to samo co duża! Gdy wyszuka tekst (w prawej kolumnie) możesz go zmienić poprzez kliknięcie kursorem przed pierwszą literą, wciśnięcie spacji, kliknięcie kursorem za ostatnią literą i ponowne wciśnięcie spacji. Pokaże się okienko z miejscem na tekst. Wpisz tam przetłumaczony tekst. Musi mieć on jednak tyle liter co angielski. Gdy będzie ich więcej, musisz użyć pointerów, najechać na tekst z innego języka lub wpisać krótsze odpowiedniki wyrazów np. zamiast żeby - by, albo robić skróty. Natomiast gdy liter będzie mniej, pozostałe miejsce wypełnij znakami o wartości 00. Zaraz wyjaśnię o co chodzi. Znaki # są to wartości, których nie masz w tablicy. Teraz musisz uzupełnić tablicę o niezbędne wartości. Wejdź w nią. Pierwszą taką wartością - 00 jest dzielnik między screenami, którego nie wolno usuwać ani przesuwać (bo się zepsuje rom) lub puste miejsce. Tą wartością właśnie wypełniamy puste miejsca. Nadaj jej jakiś znak, którego nie będziesz używał (a jak będziesz to zmienisz na inny :P) np. _ (dolna kreska), czyli dodaj do tablicy linijkę 00=_. Drugą niezbędną wartością jest wartość odpowiadająca spacji, zazwyczaj 20. Aby sprawdzić jaką wartość ma dany znak kliknij kursorem przed nim i zobacz na zaznaczoną wartość w lewej kolumnie. Teraz kliknij przed znakiem # pomiędzy jakimiś dwoma wyrazami. W lewej kolumnie jest zaznaczona jej wartość. Dopisz ją teraz do tablicy np. 20= . Tak możesz dopisywać kolejne wartości i znaki np. gdy w grze jest kropka na końcu zdania i tak dopisywać, gdy pojawi się nowy znak. Jeśli chcesz możesz uzupełnić całą tablicę wpisując same wartości i zobaczyć jaki znak wyświetla się w grze. Samą wartość (której nie masz w tablicy) możesz wpisać przy edycji tekstu naciskając ` (znak w lewym górnym rogu klawiatury pod Escapem i przed cyframi). To by było na tyle. Jeśli się pogubiłeś(aś) przeczytaj ten tekst o edycji tekstu jeszcze raz ;).


Aby robić hacki musisz mieć opanowane wszystko co napisałem powyżej. Zmieniasz tylko grafikę i tekst jaki uważasz. (tego proszę także nie brać sobie do serca...)

Wróć do „Poradniki”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości