Ikskoks ma rację, ale nie chce mu się tłumaczyć.
Są dwie grupy ludzi, którzy zabierają się do plików gry i wyszukiwania tekstów.
Pierwsza to ludzi nie znający się na programowaniu lub ograniczający się do gotowych programów. To ludzie tacy jak ja czy Ty. Szukamy przede wszystkim każdego śladu plików tekstowych w zasobach gry. Później wstawię link do listy z YAML ID, które pomaga w określeniu jaki rodzaj pliku siedzi w archiwach gry na silniku Unity. Na szczęście większość programów, które umożliwiają eksport plików (np. UnityEX lub Unity Studio 5) pokazuje rodzaj pliku, więc wystarczy jedynie posortować i znaleźć interesujące nas pliki.
Przykładem osoby, która korzysta z takich programów, ale również uczy się działania skryptów, aby potem je wykorzystać jest właśnie
sb8gapi . Autor tegoż poradnika.
Drugą grupą są programiści, których nazywa się "technikami". To ludzie, którzy znają się na pisaniu własnoręcznych skryptów lub programów, które wyodrębniają szukane pliki z zasobów gry. Wielu z nich potrafi również rozpakować pliki .exe, które niejednokrotnie zawierają zaszyte teksty (my "amatorzy" również możemy dobrać się do plików wykonywanych za pomocą różnorakich edytorów HEX, ale czasami okazują się niewystarczające).
Jedną z takich osób, które będziesz moze miał okazję poznać jest
mziab, który dzielnie przygotowywał mi skrypty do OmegiT oraz odpowiadał na ciekawiące mnie kwestie. Ma u mnie chyba kilka skrzynek piwa :p.
Specem od Unity dla GPP jest (a z pewnością był)
roobin, on zna się bardzo dobrze na archiwach tego silnika.
Ja osobiście mam bardzo duży szacunek dla Quckly Team z Rosji, która przetłumaczyła grę Sunless Sea na ich ojczysty język -
https://vk.com/topic-68157906_31715167. Kontaktowałem się nawet z twórcami, aby zasięgnąć rady jak dobrać się do plików. Niby gra na Unity, ale praktycznie cały tekst został wszyty do pliku .exe, które trzeba za każdym razem dekompilować. Wielkościowo tekst równa się z Europą Universalis IV. 24 osoby tłumaczyły to prawie rok. Na dodatek jeden z twórców gry napisał, że całość ma 250k wyrazów, a nad pisaniem tego dwa lata spędziło 6 pisarzy i 2 edytorów.
Trochę się rozpisałem, ale jak widzisz należy eksperymentować bo każda gra to inne wyzwanie.