[PORADNIK] Unity Assets Explorer, czyli edycja gier Unity

Awatar użytkownika
sb8gapi
Posty: 371
Rejestracja: 13 lip 2013, o 21:13

Re: [PORADNIK] Unity Assets Explorer, czyli edycja gier Unity

Postautor: sb8gapi » 19 lip 2019, o 18:43

Czcionka TTF zawiera polskie znaki, ale gra używa jeszcze czcionki w formacie grafiki tex (dds) + tablica znaków BIN i akurat w tekstach z przykładów jest używana inna czcionka nie TTF. Tak jest bardzo często.
Są trzy możliwości: podmienić na inną czcionkę, dodać polskie znaki do istniejącej, wygenerować nową czcionkę z czcionki TTF z polskimi znakami za pomocą Font Generator. Oczywiście postaram się pomóc w miarę możliwości i czasu.

Awatar użytkownika
sb8gapi
Posty: 371
Rejestracja: 13 lip 2013, o 21:13

Re: [PORADNIK] Unity Assets Explorer, czyli edycja gier Unity

Postautor: sb8gapi » 22 lip 2019, o 22:47

Kolejna aktualizacja narzędzi do edycji i modyfikowania gier na UNITY!!!
Obsługują wersję Unity 2018.2.21f1 z opisywanej gry w poradniku:Tiny Room Stories: Town Mystery na Androida.

Unity Studio - Asset Studio v0.13.5 by Perfare z 17.07.2019

Pojawiła się nowa wersja Asset Studio.

https://github.com/Perfare/AssetStudio

Do pobrania:
https://ci.appveyor.com/api/buildjobs/6 ... 0.13.5.zip
https://ci.appveyor.com/api/buildjobs/6 ... 0.13.5.zip

Strona projektu (tu także aktualna wersja, dodatkowe informacje o projekcie):

https://github.com/Perfare/AssetStudio#assetstudio

Unity Ex 1.8.9.4 by DragonZH z 21.07.2018

Także autor UnityEX - DragonHZ wydał 21.07.2018 nową wersję swojego narzędzia.

https://yadi.sk/d/m3vFWoQ3j62Cr

Awatar użytkownika
sb8gapi
Posty: 371
Rejestracja: 13 lip 2013, o 21:13

Re: [PORADNIK] Unity Assets Explorer, czyli edycja gier Unity

Postautor: sb8gapi » 15 sie 2019, o 12:16

Kolejna aktualizacja narzędzi do edycji i modyfikowania gier na UNITY!!!


Unity Studio - Asset Studio v0.13.24 by Perfare z 11.08.07.2019

Pojawiła się nowa wersja Asset Studio. To narzędzie jest dynamicznie rozwijane, średnio co kilka lub kilkanaście dni pojawia się nowa wersja, zostają dodane nowe lub poprawione funkcje. Gdy posiadana wersja narzędzia ma problemy z jakąś grą UNITY warto pobrać najnowszą wersję.

Przed uruchomieniem zawsze warto zapoznać się z plikiem ReadMe dołączonym do programu:
https://github.com/Perfare/AssetStudio/ ... /README.md

Do pobrania najnowsze wersje dla Windows :
https://ci.appveyor.com/project/Perfare ... /artifacts

Strona projektu (tu także aktualna wersja, dodatkowe informacje o projekcie):

https://github.com/Perfare/AssetStudio#assetstudio

Unity Ex 1.8.9.4 by DragonZH z 21.07.2018

Także autor UnityEX - DragonHZ wydał 21.07.2018 nową wersję swojego narzędzia.

Strona domowa projektu (forum.zoneofgames.ru), gdzie także znajduje się szczegółowy opis narzędzia. Przed uruchomieniem zawsze warto zapoznać się z informacjami tam zamieszczonymi. Na tej stronie znajdują się też odnośniki do najnowszej wersji programu.

https://forum.zoneofgames.ru/topic/36240-unityex/

Program do pobrania:
https://yadi.sk/d/m3vFWoQ3j62Cr

Przydatny może być też zestaw plików wsadowych do UnityEx pozwalający wypakować konkretne typy plików zarówno z gier wersji PC i Android (czasem bardzo przydatne):
https://yadi.sk/d/3w5fZqi4GaeEXg


UnityText v.2.1.6841.19286

Narzędzie jest przeznaczone do edycji tekstu w plikach binarnych. Przede wszystkim są to tak zwane pliki „MonoBehaviour” gier opracowanych na Unity. Dużo gier ma właśnie pliki z tekstem w takim formacie np: Ori and the blind forest, Tiny room stories (gra opisana w poradniku), Dungelot shattered lands (gra do, której aktualnie powstaje spolszczenie), i wiele innych.

Obrazek
Obrazek

Szczegółowy opis programu, używanie znajduje się na wspomnianym forum:
https://forum.zoneofgames.ru/topic/47582-unitytext/

Program posiada wiele funkcji, czasem zaawansowanych. Aby je wszystkie poznać lub dostosować program do własnych potrzeb warto zapoznać się z informacjami tam zamieszczonymi.

Pobieranie:
https://yadi.sk/d/BPX07VulskWJ5

Kolejne przydatne narzędzia to: UnityFont i ScanIL.


UnityFont

Program do edycji czcionek dla gier UNITY.

Pobranie:
https://yadi.sk/d/5QLHXNafgpdFs

ScanIL (CIL Scan to Text)


Pobieranie:
https://yadi.sk/d/LcrBsEwo3GBzPD

Niewielki poradnik jak używać UnityEX (pliki wsadowe), UnityText, UnityFont:
https://zenhax.com/viewtopic.php?t=3430

Awatar użytkownika
sb8gapi
Posty: 371
Rejestracja: 13 lip 2013, o 21:13

Re: [PORADNIK] Unity Assets Explorer, czyli edycja gier Unity

Postautor: sb8gapi » 27 sie 2019, o 21:21

Polska wersja UnityText

We współpracy z autorem programu UnityText powstało spolszczenie interfejsu programu. Ze względu na dużo opcji konfiguracyjnych programu i możliwości programu polska wersja językowa może być pomocna. Autor udostępnił plik dll dodający rosyjską wersję językową. Ja przetłumaczyłem ten plik w ResourceHacker.

Spolszczenie UnityText
https://www.dropbox.com/s/vlbpr1d0otlxk ... L.zip?dl=0

Instalacja
Plik skopiować do folderu z programem.

ScanIL (CIL Scan to Text)

Czasem zdarza się, że trzeba edytować jakieś pliki dll w grach UNITY, gdyż tam jest tekst. Najczęściej jest to plik: Assembly-CSharp.dll.
Na forum ZenHax jest do pobrania paczka w której są opisywane narzędzia i zestaw plików wsadowych do łatwego wypakowania, edycji i spakowania: Assembly-CSharp.dll.
https://zenhax.com/download/file.php?id=3474

ScanIL (CIL Scan to Text)

Jest to edytor plików: *.il. Pliki są tworzone przez narzędzie Ildasm.exe (Dezasembler IL), które jest składnikiem Visual Studio.
Dezasembler IL pobiera przenośny plik wykonywalny (PE), który zawiera kod języka pośredniego (IL) i tworzy plik tekstowy odpowiedni jako dane wejściowe. Obsługiwane są pliki stworzone na platformie .NET. Sam plik *.il, jest plikiem testowym, aby ułatwić jego edycje powstało narzędzie: ScanIL.

Więcej info na temat: Ildasm.exe

https://docs.microsoft.com/pl-pl/dotnet ... sassembler

Podobnym narzędziem do Ildasm jest: ILSpy.
https://github.com/icsharpcode/ILSpy

Aby sprawdzić, czy dany plik *.exe lub *.dll jest obsługiwany w Ildasm.exe (Folder Tools) możemy go w nim otworzyć (jeśli nie pojawi się błąd: plik has no valid clr header and cannot be disassembled) to możliwa jest edycja. Można to też sprawdzić za pomocą: PEiD. PEiD wykrywa najpopularniejsze programy pakujące, kryptory i kompilatory plików PE.

https://www.aldeid.com/wiki/PEiD
Pobieranie:
https://softpedia-secure-download.com/d ... 081103.zip

Edycja plików il w ScanIL.exe jest prosta.
Otwieramy plik, wyszukujemy słowa lub kilka słów, które chcemy przetłumaczyć i edytujemy. Po zakończonej edycji, jak chcemy zapisać plik klikamy na: Pack. (Interfejs jest bardzo podobny do UnityText - zresztą obydwa programy przygotowała jedna osoba).
Możemy też wyeksportować plik do CSV - przycisk Export.

Okazuje się, że nie tylko pliki dll można edytować, ale i pliki wykonalne exe. Jako ciekawostkę podam, że za pomocą ScanIL można spolszczyć: Asset Studio by Perfare.

Aby za każdym razem nie zmieniać plików wsadowych w narzędziu z ZenHax przygotowałem nieco zmodyfikowane pliki bat o nazwie: IldasmTool.
Pozwala ten zestaw na edycję zarówno plików exe i dll. Pliki Mają tez numery, aby łatwiej było zachować odpowiednią kolejność ich uruchamiania.
Plik *.exe kopiujemy do folderu EXE, a plik *.dll, analogicznie do folderu DLL.
W zależności jaki plik chcemy edytować uruchamiamy: 1_Unpack_EXE.bat lub 1_Unpack_DLL.bat.
Następnie uruchamiamy: 2_ScanIL.exe. Otwieramy plik *.il z folderu Work (folder roboczy). Przeprowadzamy edycje pliku i zapisujemy zmiany.
UWAGA: Program domyślnie zapisuje pliki po edycji jako *_new.il. My zapisujemy pod oryginalną nazwą *.il. Ułatwia to też późniejszą edycję, jak byśmy chcieli nanosić poprawki.
Na koniec uruchamiamy: 3_Pack_EXE.bat lub 3_Pack_DLL.bat. Gotowy plik *.exe lub *.dll będzie w folderze Output.
Starałem się uprościć edycjją plików do niezbędnego minimum.

IldasmTool
https://www.dropbox.com/s/b657ul2w8zxqr ... l.zip?dl=0

Oczywiście możliwe jest wyeksportowanie pliku *.exe lub *.dll bezpośrednio w Ildasm.exe. Zainteresowane osoby mogą poczytać wspomniany już temat pomocy Microsoft:
https://docs.microsoft.com/pl-pl/dotnet ... sassembler.

Za pomocą wspomnianego już programu ResourceHacker możemy edytować zasoby plików wykonalnych exe, dll, zapisywać zasoby (np: ikony), możemy zmienić nazwy menu, modyfikować tekst w oknach dialogowych i na przyciskach.
Jest czasem bardzo przydatny nie tylko podczas tworzenia spolszczeń do gier:
http://www.angusj.com/resourcehacker/

A gdy edycja w ResurrceHacker jest niemożliwa pozostaje Edytor Hex lub niewielkie narzędzie o nazwie: Showstring
Program wyszukuje w otwartym pliki ciągi ANSI lub UTF_8, które możemy edytować. Tu ograniczeniem, podobnie jak w HEX edytorze jest to, że nie zalecana jest zmiana długości ciągu. (Zwiększenie długości ciągu znaków może powodować błędy programu lub nawet całkowicie uniemożliwić jego uruchomienie.

Większość narzędzi zamieszczam też jako załącznik to tego tematu!!!
Załączniki
resource_hacker.zip
(2.96 MiB) Nie pobierany
Showstring.zip
(31.32 KiB) Nie pobierany
PEiD.zip
(389.18 KiB) Nie pobierany
ILSpy.zip
(1.86 MiB) Nie pobierany
HEXEdit.zip
(1.02 MiB) Nie pobierany

Awatar użytkownika
sb8gapi
Posty: 371
Rejestracja: 13 lip 2013, o 21:13

Re: [PORADNIK] Unity Assets Explorer, czyli edycja gier Unity

Postautor: sb8gapi » 27 sie 2019, o 21:45

Zmiana wielkości czcionki w UnityText lub w ILScan.

Czasem może zaistnieć potrzeba zmiany wielkości czcionki w wymienionych programach (domyślna jest dość mała).

W pliku UnityText_2.cfg lub w ScanIL.cfg szukamy linii:
<frmMain Tag="1" Height="720" Width="960" Left="480" Top="155" WindowState="wsNormal"/>
dodajemy wpis: Font.Size="x" gdzie "x" to wielkość czcionki czyli
<frmMain Tag="1" Height="720" Width="960" Left="480" Top="155" Font.Size="11" WindowState="wsNormal"/>
Optymalna wielkość czcionki UnityText_2 to 11px,a dla ScanIL.cfg to 9 px (eksperymentalnie można ustawić większe wartości, ale niektóre pola są mniej czytelne).


Wróć do „Poradniki”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość