Polskie znaki - pomoc

Wszelkie kwestie techniczne.
Regulamin forum
1. W miarę możliwości prosimy o załączanie plików przez nasze forum, nie na zewnętrznych serwerach. Pliki nie znikną wtedy po upływie pewnego czasu. 2. Jeśli chcecie uzyskać pomoc przy rozpracowaniu plików (np. z tekstem, czcionką) załączajcie je do postów - nie każdy przecież posiada tłumaczoną przez Was grę.
Okashu
Posty: 35
Rejestracja: 29 maja 2010, o 17:45
Kontakt:

Polskie znaki - pomoc

Postautor: Okashu » 2 cze 2010, o 19:23

Udało mi się wygrzebać czcionkę, tylko teraz nie orientuję się, jak dodać do niej polskie znaki. Domyślam się, że polega to na ustawieniu znaku na odpowiedniej pozycji. Np wykrzyknik z kodem 0033 jest na 33 pozycji. Pozycje polskich znaków są jednak odległe (Ą - 260), i nie mam pojęcia jak przedłużyć plik bez uszkadzania go.
Załączniki
Bez tytułu.jpg
(103.97 KiB) Pobrany 254 razy

twig

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: twig » 2 cze 2010, o 19:56

Ułatwiłbyś wszystkim życie, gdybyś oprócz screena z Photoshopa dołączył do swojej wiadomości:
  • Plik FONT
  • Plik DDS
Przydałoby się również krótko opisać sposób w jaki dodałeś do danych z pliku FONT poprawny nagłówek DDS (użyłeś jakiegoś programu, wydedukowałeś poprawną szerokość/wysokość, ktoś ci poradził?).

W pierwszej części pliku FONT znajdują się jakieś dane. Obstawiam, że są to informacje na temat położenia poszczególnych znaków na teksturze. Masz dwa wyjścia: ustalić sposób mapowania znaków w nagłówku pliku FONT albo namalować polskie znaki na znakach, które mają podobne do polskich znaków wymiary.
Pierwsze podejście pozwoli ci dodać polskie znaki oraz zachować standardowe kodowanie. Drugie podejście wydaje się prostsze, ale tylko pozornie. W tekście zamiast polskich znaków będziesz musiał wstawiać te, na których namalowałeś litery z ogonkami.

Okashu
Posty: 35
Rejestracja: 29 maja 2010, o 17:45
Kontakt:

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: Okashu » 3 cze 2010, o 09:30

Przede wszystkim okazało się, że czcionka od dialogów ma inną nazwę, i wypakowałem nie to co trzeba. No to jak wyjąłem plik .DDS... Po kolei.
- Plik .FONT był zakodowany, więc użyłem specjalnej komendy prgramu ttarchext do dekodowania.
- Aby plik dds był otwieralny, musiałem wyciąć nagłówek z zdekodowanego pliku .FONT.

Jak tylko uzyskam DDS z fontu od dialogów dam znać.

Okashu
Posty: 35
Rejestracja: 29 maja 2010, o 17:45
Kontakt:

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: Okashu » 4 cze 2010, o 15:48

No to tak... Czcionkę będę miał wieczorem, a na razie udało mi się ustalić tyle:
- Znaki są kodowane według standardowych kodów ASCII (jak pisałem ! - 33 itp)
- Kolejność znaków jest jak w przypadku czytania książki - od lewej do prawej i z góry na dół

Pozostaje tylko pytanie - jak przedłużyć plik, by zmieściły się pozycje nr. 200 coś, czyli polskie znaki.


No tak, czcionka od dialogów jest inna. Postaram się rozszyfrować, jak odczytuje numery, ale mam też nadzieję że ktoś mi w tym pomoże ;)
Jest inna, ale taka sama ;P. Wykrzyknik także znajduje się na 33 pozycji więc wszystko się zgadza (jak i inne znaki na swoich pozycjach). Także kody ASCII.
Dobra, najdalszym znakiem jest znak dzielenia, nr 247 (Ą ma 260). Dodam też, że ta czcionka ma tylko wielkie litery (tzn. male i wielkie nie różnią się wielkością).
Załączniki
font.rar
(12.54 KiB) Pobrany 123 razy

twig

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: twig » 5 cze 2010, o 12:06

Nie posiadam gry, więc jej badanie jest bardzo utrudnione. Ale skoro w czcionce miniskuły i majuskuły są identyczne, to dlaczego nie wykorzystać tego do dodania polskich czcionek? Polskie ogonki i kreseczki dorysuj do odpowiednich miniskuł. Podczas tłumaczenia tekstu pisz jedynie wielkimi literami a gdy zajdzie potrzeba wstawienia polskiego znaku diakrytyczego, wstaw odpowiedni miniskuł, np.: "Pójdźże, kiń tę chmurność w głąb flaszy" -> "PoJDxzE, KIn Te CHMURNOsc W GlaB FLASZY!". Rozwiązania najprostsze z możliwych i moim zdaniem nie powinno utrudnić samego tłumaczenia (tekst wpisujesz na capslocku, polskie diakrytyki z shiftem).

Z tego co widziałem, znaki mają wysokość 20 pikseli, na kreseczki i kropki masz na górze 3 piksele wolnej przestrzeni.

Okashu
Posty: 35
Rejestracja: 29 maja 2010, o 17:45
Kontakt:

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: Okashu » 5 cze 2010, o 12:43

Łał, nie wpadłbym na to. Dziękuję.

Okashu
Posty: 35
Rejestracja: 29 maja 2010, o 17:45
Kontakt:

Problemów z czcionkami ciąg dalszy.

Postautor: Okashu » 6 cze 2010, o 08:45

No więc udało mi się niby dodać kropki i kreski do liter... Ale coś jest nie tak. Przeze wszystkim gra freezuje się przy starcie. Pomijając możliwość, że źle spakowałem, po otworzeniu pliku hex edytorem zauważyłem zupełnie inne znaki niż w ogyginale. Inne kodowanie, którego nie potrafi odczytać gra?

Linia z oryginalnego pliku:
92 24 49 92 24 ff ff ff ff 00 00 00 00 ff 00 49 42
Ta sama linia nowego pliku:
00 00 01 00 00 00 00 00 00 01 00 00 00 55 55 55

Wiem, że taka linia nic nie daje, ale to tylko przykład. twig, mógłbyś spróbować edytować swoimi narzędziami, może będzie lepiej.

twig

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: twig » 6 cze 2010, o 08:59

Rozumiem, że to spolszczenie jest dla ciebie ważne, ale bez przesady. Nie zakładaj kilku wątków dotyczących tego samego problemu i tej samej gry. Jeden wystarczy.

Wracając do problemu - mógłbyś napisać jaśniej o co ci chodzi, bo niczego nie zrozumiałem.

Okashu
Posty: 35
Rejestracja: 29 maja 2010, o 17:45
Kontakt:

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: Okashu » 6 cze 2010, o 09:30

Ok, nie chciałem double-postować ^^

Mniej więcej opisałem swój problem, jednak zrobię to znowu. Po uzyskaniu pliku .dds edytowałem go photoshopem. Gra jednak nijak nie chce go odczytać. Grzebiąc w hex edytorze zauważyłem, że nowy plik (ten z polskimi znakami) jest zupełnie inaczej skonstruowany niż oryginał. Taki sam jest jedynie nagłówek, a po dodaniu kropek i kresek powinno się zmienić jedynie kilka znaków, prawda?

twig

Re: Polskie znaki - pomoc

Postautor: twig » 6 cze 2010, o 09:43

Do edycji grafiki używam Gimpa. Wtyczka obsługująca format dds w Gimpie, podczas zapisywania pliku, pozwala na wybranie rodzaju formatu i kompresji. Pokombinuj i sprawdź, jakiego wariantu używa gra.


Wróć do „Technikalia”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość