Patch - jak to zrobić?

Wszelkie kwestie techniczne.
Regulamin forum
1. W miarę możliwości prosimy o załączanie plików przez nasze forum, nie na zewnętrznych serwerach. Pliki nie znikną wtedy po upływie pewnego czasu. 2. Jeśli chcecie uzyskać pomoc przy rozpracowaniu plików (np. z tekstem, czcionką) załączajcie je do postów - nie każdy przecież posiada tłumaczoną przez Was grę.
Awatar użytkownika
Quast
Posty: 40
Rejestracja: 22 maja 2008, o 14:36

Patch - jak to zrobić?

Postautor: Quast » 23 cze 2008, o 17:16

Jak większość wie, spolszczenie, żeby było legalne musi być w postaci patch'a, którego możemy sobie dograć bądź też nie.
Jako początkujący romhackingowiec mam, więc pytanie odnośnie tworzenia takiego patch'a.
Po prostu: jak to zrobić? czy są jakieś uniwersalne sposoby bądź też do każdego systemu jest oddzielna metoda?
Bardzo bym prosił o jakąś instrukcję/poradnik/solucję.
Z góry dziękuję, a przy okazji pozdrawiam.
Jak wabił się pies Piłsudskiego?
Odp:"Pies"

Awatar użytkownika
Berion
Posty: 598
Rejestracja: 3 cze 2008, o 08:34
Grupa: żadna, freelancer :P
Kontakt:

Re: Patch - jak to zrobić?

Postautor: Berion » 23 cze 2008, o 21:41

Zacznijmy może od tego jakiego patcha chcesz zrobić (choć i tak większość to patche "porównawcze") i... tu bardzo ważne /!\ jakiej gry (nośnik)?

- *.ppf - faworyzuję ten format (koniecznie PPF3). Idealny do obrazów płyt (obsługuje pliki do 2PB).
- *.ips to relikt minionej epoki (ubogi i nie nadaje się na pliki powyżej 4Mb).
- *.ups - następca ips.
- *.rup to coś jak połączenie ups i ppf, ponadto potrafi ładnie ścinać headery i sprawdza md5 pliku do spatchowania (czy zgadza się z tym autora patcha).
- *.pat - nie znam, nie używam. Podobno dobry dla rom-ów z mod gfx.
- *.rxl - j.w z tym, że dla programistów.

IMHO - jeśli obraz to *.ppf (PlayStation File Format), jeśli rom to *.rup (Ninja2).

Pamiętaj też, że większość ludzi to kretyni, którzy nie potrafią używać internetu. Jeśli dasz im "jakiś dziwny format" to reakcja będzie następująca (znam z autopsji...):
CTKJ? I co mam z tym zrobić? Eee do dupy ten pacz, ide na piwo
;P

---

Oczywiście zawsze możesz napisać program, który robi to czy tamto, ale wtedy uzależniasz użytkownika od OSu, a wiedz że nie wszystkie aplikacje zawsze działają i będą poprawnie działać na różnych emulatorach itp. IMO jeśli obraz/rom/dump kasety nie wymaga jakiś skomplikowanych operacji (szczególnie w przypadku obrazów płyt dla DC, Xboxa) to staraj się unikać takich wynalazków.
~ Primum non nocere ~

Awatar użytkownika
bemberg
Reptilianin
Posty: 1184
Rejestracja: 31 maja 2008, o 12:03
Grupa: wsparcia
Kontakt:

Re: Patch - jak to zrobić?

Postautor: bemberg » 23 cze 2008, o 21:50

Byłem w trakcie odpisywania ale Berion mnie ubiegł :) Nic dodać nic ująć, choć nie jestem do końca przekonany co do formatu rup, osobiście wolę ups...
A tutaj przydatny link:
http://www.romhacking.net/?category=2&P ... tle=&desc=
I polecany przeze mnie link:
http://www.romhacking.net/utils/519/
http://www.wykop.pl/link/2516381/playlo ... omentarzy/
Tłumaczymy w rytmie serca? Prawda o Playloc, BDIP i Tłumaczymy w rytmie serca.

Awatar użytkownika
Berion
Posty: 598
Rejestracja: 3 cze 2008, o 08:34
Grupa: żadna, freelancer :P
Kontakt:

Re: Patch - jak to zrobić?

Postautor: Berion » 23 cze 2008, o 22:06

Nędza :P

To już lepiej *.ppf - i popularniejszy i lepszy.
~ Primum non nocere ~

Awatar użytkownika
mziab
Posty: 460
Rejestracja: 20 maja 2008, o 23:11
Grupa: mteam
Kontakt:

Re: Patch - jak to zrobić?

Postautor: mziab » 23 cze 2008, o 22:52

UPS to moim zdaniem dość fajna inicjatywa i sprytnie obmyślony format. Tylko, żeby cokolwiek z tego było, musi zyskać wsparcie ze strony emulatorów. Jak na razie to tylko bsnes (tego samego autora) obsługuje patchowanie w locie. Póki co swoje tłumaczenia będę wydawał w IPS.

Odpowiadając jednak na pytanie, polecam Lunar IPS. Klikasz Create IPS Patch, wybierasz po kolei: plik oryginalny, zmodyfikowany i docelową nazwę dla łatki. Prościej się nie da. Warto jednak pamiętać, że IPS nie nadaje się do plików większych niż 16MB, co może być problemem w przypadku większych romów na GBA i NDS. W takim przypadku zostają wyżej wymienione PPF i UPS.
"Człowieka można przedstawić w postaci ułamka, w którym licznikiem są jego właściwości, a mianownikiem - mniemanie o sobie. Im większy mianownik, tym mniejszy cały ułamek." - Lew Tołstoj

Awatar użytkownika
Quast
Posty: 40
Rejestracja: 22 maja 2008, o 14:36

Re: Patch - jak to zrobić?

Postautor: Quast » 24 cze 2008, o 09:24

Gierka, na której pracuję to [NDS]Puzzle Quest. Plik ma rozszerzenie .nds i waży 16MB, więc chyba powinno działać.
Pisać programów nie potrafię i uważam, że w najbliższej przyszłości mi się to nie przyda (może w jakiejś długiej wolnej chwili się tym zainteresuję).
Jak wabił się pies Piłsudskiego?
Odp:"Pies"

Awatar użytkownika
Berion
Posty: 598
Rejestracja: 3 cze 2008, o 08:34
Grupa: żadna, freelancer :P
Kontakt:

Re: Patch - jak to zrobić?

Postautor: Berion » 24 cze 2008, o 09:40

A przypomniało mi się: dla NDSa jest jeszcze jakiś, kolejny nowy format - *.pds. Zaprojektowany z myślą o dumpach dla tej platformy.
http://www.romhacking.net/utils/320/

SNES-Edit też używa jakiegoś swojego formatu *.npo - czy jakoś tak, nie wiem bo i nigdy nie używałem tej funkcji. IMO zmiany lepiej od razu zapisywać na pliku, który się edytuje.
~ Primum non nocere ~


Wróć do „Technikalia”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość